Pages

Wednesday, May 20, 2009

PAGI!!!! ( untuk lobai kampong )

الإسلام:


نظام شامل يتناول مظاهر الحياة جميعا


فهو دولة ووطن أو حكومة وأمة ،


وهو خلق وقوة أو رحمة وعدالة ،


وهو ثقافة وقانون أو علم وقضاء ،


وهو مادة أو كسب وغنى ،


وهو جهاد ودعوة أو جيش وفكرة ،


كما هو عقيدة صادقة وعبادة صحيحة سواء بسواء .

Islam itu adalah :


i.Peraturan yang meliputi seluruh kehidupan manusia .

ii.Negara, Negeri, kerajaan dan Masyarakat .

iii.Akhlak, kekuatan, kasih-sayang dan keadilan .

iv.Kebudayaan, perundangan, Intelektual dan penghakiman.

v.Material, pendapatan dan kekayaan .

vi Jihad, dakwah, tentera dan idea.

vii. Asasnya hádala aqidah yang benar , Ibadah yang benar .


Pagi…


Masa traning ESQ165, pagi ni menunjukan semangat. Sebab apa pagi. Sebab biasanya pagi waktu orang bergegas pergi kerja dalam keadaan semangat.


Tengah hari penat. Di tambah pula dengan makan. Petang...lagi leka dan melalaikan.. Malam...zzzzzz. tidur lagi baik. Jangan ikut Adlin aman ramli...jangan tidur lagi.. bukan ke dalam mazhab Syafie kita, kena tidur awal. Pelik !.


Islam ni mudah nak faham. Sebab Islam itu mudah.


إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ، وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ،


فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا، وَأَبْشِرُوا، وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ


وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنْ الدُّلْجَةِ


Islam itu mudah. Barang siapa yang menyusahkan dirinya dengan Islam, maka dia akan kecundang. Beriltizamlah, laksanakanlah, berilah khabar gembira serta cari kekuatan ( beramal pada waktu-waktu bertenaga ) pada waktu awal pagi, petang dan di akhir malam.


Mungkin sekarang kita tak jumpa apa strategi mudah dan sesuai itu. Islam bukan dekat sekolah agama. sahaja Bukan juga untuk Ustaz-ustaz dan juga lebai-labai ( termasuk sahabat kita lobai kampong ). Nabi berjaya menerangkan Islam kepada mereka yang bukan Islam. Cabaran !.


Mungkin para pembaca ada cadangan. Macamana nak bagitahu masyarakat... kita perlu kembali kepada Islam sebab Islam itu mudah. Sebab Islam itu selamat. Sebab Islam itu segalanya. Apa ye caranya ?. Ceramah sesuai ker ?. Forum..?. Ker sebenarnya... cara dakwah tu kena berubah. Tak sama lagi macam zaman Nabi. Ermm jangan salah faham pulak. Bukan Islam tu yang perlu diubah, tapi cara kita nak sampaikan.


Tahu tempe tak ? Sekarang ni jarang dah jumpa tempe dalam daun koko atau pisang . Ada tapi tak banyak .Tapi sekarang ni pembungkusannya dah canggih. Tapi rasa ketempeannya tetap sama. Sebab tu Muka YB Dato’ Khir Toyo tegang. Makan tempelah tu agaknya...?. Takkan buat botok pulak.Hehhehe .Kan botok Haram . Orang Islam mesti tak buat punyalah. Maka betullah dia makan tempe aje...hehehehe. Apa pun bungkusnya ia tetap tempe. Orang-orang kat Media Prima kata Rebranding!.


Ni pun saya nak cerita sikit. Yang berbalah-balah pasal Wahabi ke tak Wahabi ke. Mmm dari sudut kajian ilmiah dan praktikalnya saya tak menolak ia memang suatu yang merisaukan akidah. Ada juga dua tiga buku yang saya baca nyatanya mengkafirkan Al-’Asyairah. Al-’Asya’irah tu apa ? Kalian pun tanya saya Al-’Asya’irah tu apa ? Tak tahu ker ? . Tak tahu kan ?. Saya pun tahu kalian tak tahu… Makanya kenapa nak cerita kalau tak tahu. Saya pun tak mahir sangat dalam perbalahan ini. Pandangan saya Cuma berdasarkan apa yang saya belajar dulu masa kat kuliyah. Agak-agak Ustaz-ustaz dan tuan-tuan guru yang mengajar di Masjid-masjid di Negeri Sembilanlah. Berapa peratus pak cik-pak cik dan Mak Cik-Mak Cik kat kampong tu tahu apa itu Wahabi.


Tak tahu..? Macamana ni, kita pun tak tahu kan berapa peratus. Agak-agak yang tahunya berapa peratus ?. Macam ni... tengok analogi ni. Waktu saya mengajar Haji kat sebuah surau kat Seremban. Saya pun ceritalah. Di Madinah ada Masjid Nabi, Masjid tu khubahnya hijau. Rasa-rasa yang dengar tu tahu ker ?. Hijau macamna. Macam daun ker..ker bentuknya macamna ?. Tahu ker ?. Tak pernah pergi. Tak tahu lah. Abis cerita bentuk, Design, rupa, warna untuk apa yer ?. Orang tak tahu. Cerita buat apa. Tak Cuma nak bezakan. Bezakan apa bila tak tahu.


Allah bezakan siang dengan malam. Tahu tak ?. Tahulah sebab kita tahu, siang apa, malam apa. Wahabi tahu tak ? Tak... sebab apa yang kita punya ( Ahl Sunnah Wal Jamaah ) pun ramai yang tak tahu. Salah ker, kita kuatkan aqidah ummat ini dengan sekukuhnya, Mat Rempit ramai, anak-anak gadis yang melepak ramai, yang ngisap ramai. Nah ini kerja kita untuk jelaskan Aqidah untuk mereka. Kenapa banyak masa digunakan untuk melebel orang Wahabi dalam masa yang sama kerja masih banyak. Khuatir orang yang dilebelkan itu ikhlas memberi penerangan pada masyarakat tentang Islam. Bila kita labelkan dia sebagai Wahabi orang meminggirkan dia. Siapa rugi. Heii kawan kita boleh mengajar 27 juta rakyat Malaysia ni semua ker ?. Hebat ker kita ?. Ajaib !.

1 comments:

blackishitam said...

hurmm..
betol ustaz..zaman skarang ni...
cara kita approach orang untuk berdakwah..
kene berubah..
zaman sekarang.bukan macam zaman dolu2..
orang sekarang ni..
dah belmbak yang bijak pandai..
so, bile kite nak becakap ngan depa..ilmu kite pon kene tinggi..
yang lagi susah tu ustaz,
kene pulok la kat orang yang belajar agama tu sendiri yang buat hal..rosak nyer tu..400x ganda dari orang biasa wat hal..
nauzubillah..
hurm..
so..kesimpulannye..
jangan jadikan orang lain sebagai cermin kita, sebaliknye, jadikan diri kita sebagai cermin orang lain...

**ustaz!kat kampong saye ade lagi orang bungkus tempe gune daun pisang...nnt sy pos laju pade KHIR T*YO..supayer die leh wat scrub kat muke die yang 'canteeekkkk' tu..hehhehe
wink*wink*

Post a Comment