Pages

Thursday, May 21, 2009

RENUNGAN JUMAAT - AMPUN TUANKU!

الجامع الصغير. الإصدار 3,22 - لجلال الدين السيوطي

المجلد الرابع >> فصل: في المحلى بأل من حرف السين

4817- السلطان ظل الله في الأرض، يأوي إليه الضعيف، وبه ينتصر المظلوم، ومن أكرم

سلطان الله في الدنيا أكرمه الله يوم القيامة

التخريج (مفصلا): ابن النجار عن أبي هريرة

تصحيح السيوطي: حسن

Hari ni nak kongsi hadith ni dengan semua pembaca.

Hadith ini kedudukannya hasan disisi Imam Sayuti R.A.

Maksudnya :

Sultan itu adalah bayangan ( pemegang amanah pentadbiran Allah ) Allah di muka bumi. Mengadu padanya orang-orang yang lemah dan membantu orang-orang yang dizalimi. Barang siapa yang memuliakan Sultan / Pemimpin Allah di dunia maka Allah memuliakan dia di akhirat.

AJAIB !

Nabi S.A.W dalam hadithnya yang Hasan menurut Imam Sayuti meletakan kedudkan yang sangat tinggi bagi Sultan, Raja, Pemimpin dan Seumpamanya. Ampun Tuanku, Sembah patik harap diampun .

Allah bukan sekadar meletakan martabat tersebut dengan O. Tapi ada syaratnya.
  • Orang yang lemah boleh mengadu nasib padanya .
  • Orang yang zalim dapat dibantu.
Ni yang susah ni. Nak cakap salah, tak cakap pun salah. Tapi memanng kena cakap. hadith ni Nabi yang kata. Bukan saya yang kata. Bila Nabi kata kita kena sampaikan. sebab dalam Hadith yang lain Nabi sebut :

المستدرك على الصحيحين،الإصدار 2.02 - للإمام محمد بن عبد الله الحاكم النيسابوري.

المجلد الرابع >> -32- كتاب الأحكام

7036/34- أخبرنا أبو عبد الله محمد بن عبد الله الزاهد الأصبهاني، حدثنا أحمد بن محمد

بن عيسى القاضي، حدثنا أبو نعيم، وأبو حذيفة قالا:

حدثنا سفيان، عن الحسن بن عمرو، عن محمد بن مسلم بن السائب، عن عبد الله بن عمرو

-رضي الله تعالى عنهما- قال:

قال رسول الله -صلَّى الله عليه وسلم-: (إذا رأيت أمتي تهاب فلا تقول للظالم يا ظالم، فقد

تودع منهم).

هذا حديث صحيح الإسناد، ولم يخرجاه
.



“ Apabila engkau melihat ummatku takut maka tidak berani berkata kepada orang yang berlaku zalim , wahai si zalim maka diucap selamat tinggal daripada mereka .”

Heheh maksud mudahnya lebih baik dia tak ada. Tak ada ?. Tak faham jugak ker ?. Maksudnya lebih baik mati.

Nak fahamnya mudahnya begini. Kita guna kata2 si Jebat yang mohon Derhaka " Raja (pemimpin ) adil , Raja ( Pemimpin ) disembah, Raja ( Pemimpin ) zalim Raja ( Pemimpin ) Disanggah ".

Abis tu kalau tak betulkan kesalahan mereka, maka kita menzalimi dirinya . Kesian dia. Dia kan tak tahu. Kesian mereka2 yang ada mata tapi buta ni :

لجامع الصغير. الإصدار 3,22 - لجلال الدين السيوطي

المجلد الثالث >> [تتمة باب حرف الألف]

2738- انصر أخاك ظالما أو مظلوما. قيل: كيف أنصره ظالما؟ قال: تحجزه عن الظلم،

فإن ذلك نصره

التخريج (مفصلا): أحمد في مسنده وصحيح البخاري والترمذي عن أنس

تصحيح السيوطي: [عزاه للبخاري، فهو صحيح

Bantulah saudaramu yang Zalim dan dizalimi. Ditanya : Bagaimana membantu yang zalim. Maka dikatakan tahanlah dia dari kezaliman itu maka itu adalah bantuan untuknya.

Jadi yang jadi pemimpin-pemimpin yang zalim dan tidak membantu orang miskin dan ditindas macammana nak bantu mereka ye. Apa lagi....tahan mereka dari melakukan kezaliman itu. Mcammana yer. Haaa senang je tu, jangan undi dia. hehehehe kesian dia. memanglah kesian . Tapi itu je cara nak tahan dia dari buat zalim. Mudah kan ?
.

Sebab selagi dia pegang kuasa, dia asyik nak makan rasuah jer. Selagi dia berkuasa dia nak menyusahkan rakyat. Yelah mana tak susah. Kalau datang pergi kampung. Orang kampung susah ker senang ?. Susah bang oooi. Dia datang, kena sambut, nak siapkan kapetnyer, nak sediakan makanan kegemarannya, nak buat itu nak buat ini. Kita lantik dia nak senangkan kita. Tapi kita pulak yang susah. Aiii menyusahkan betul lah. hehehehehe. Yang bukan begini jangan terasa.Saya bagi contoh untuk huraikan hadith Nabi jer. Takder kot pemimpin kat Malaysia macam ni. Kat Malaysia ni semua takut Allah kan. Yang zalim2 mana ada. Tak Caya tanya PM baru kita.

1 comments:

blackishitam said...

hurmm..betol tu ustaz..sy pikir la kan..
pemimpin zaman la ni..niat depa da laen..bukan
nak tolong kite sangat..
tapi untuk kepentingan diri sendiri..
nak pangkat..nak harta..patu kijernyer..menyusahkan kite..
yer lor..zaman la ni..ade harta..ada pangkat..orang sangjung..

Post a Comment