Pages

Sunday, July 5, 2009

Cerita pasal PSIS sikit...

Apa khabar semua pembaca. Mudah2 an berada di dalam nauangan kasih sayang Allah. Hari ni terasa nak kongsi suasana di PSIS ( Politeknik Sultan Idris Shah ). Ia terletak di hujung negeri Selangor. memang tepi laut sungguh, Nak sampai ke sana, Ya Allah...jauhnya. Dari jalan besar nak ke luar lebih kurang 22 KM. Memang jauh. Itulah yanng saya tempuh hari-hari. Tambah lagi 35Km ke Teluk Intan. jadinya 57KM. Pergi balik 114KM. Seminggu 570KM. Sebulan lebih kurang 12540KM. Hehehe itu serba sedikitlah.
.
.
.
Bukan nak cerita yang itu tu. Tu muqaddimahnya sahaja. Nak ceritanya tentang pendaftaran pelajar2 baru Politeknik. Teringat zaman2 belajar dulu. Tapi jauh sangat bezanya. Seawal pendaftaran macam2 cerita yang dah dengar (Dengar saje, sebab saya datang lewat petang ). Yang datang dengan rambut warna-wani, yang pakai selebet, yang pakai seluar jin, yang rambut panjang dan macam2 yang..dan yang lagi.. Sedih, kesian, geram, kecewa dan macam2 lagilah. yang membaca blog saya, yang ada kuasa tolonglah buat sesuatu untuk pemuda-pemudi Islam kita ni. Politeknik ini boleh katakan 90% adalah budak melayu beragama Islam.
.
.
.
Buat pengetahuan semua, lepasan politeknik ni kebanyakannya akan mengisi sektor kerajaan dan swaata. Bahkan kajian dibuat hampir 90% mereka ini mendapat pekerjaan. maksudnya untuk negara kita sebahagian besarnya ( bukan setengahlah kot ), tenaga kerja disumbangkan oleh lebih 27 buah politeknik dan kolej kamuniti seluruh malaysia, termasuk sabah dan sarawak. Memang kita tidak menaruh harapan tinggi untuk mereka memimpin negara. tetapi kena ingat, kalau mereka bukan pemimpin pun, maka mereka adalah sebahagian besar pengikut yang ada. Kalau ada pemimpin sehebat mana pun, tapi ada pengikut yang rosak..apa yang ingin dibangunkan ?.
.
.
.
Seawal petang semalam saya mengambil alih tugas membasuh rohani mereka. tapi sejauh mana keberkesanannya Wallahu A'lam.. Sebab mereka ni wajib datang Pusat Islam Minggu ni aje. Dan tambah pelik dan mebingungkan dan membengongkan saya, pembantu2 MSK ( ni student2 lama ni ), pagi2 lagi bukan main semangat kejutkan pelajar2 baru ni untuk solat subuh. Pastu cantek dok ada, boleh dia balik bilik...dia tidur pulak. Apa ingat solat subuh ni untuk pelajar baru aje ker ?. Ingat solat subuh ni untuk yang baru daftar je ker. Nilah manusia yang paling pelik dalam dunia yanng pernah saya jumpa. Mudah2an Allah bagi hidayah untuk mereka. Apa contoh yang ada. Waktu saya punya semangat ( agaknyalah ) berceramah di Pusat Islam, dia pun duduk berdua2 bawah pokok tepi tasik. . Iskh... Iskh... Iskh.. pelik...pelik.. Apa dah.. Ni macam ketam nak ajar anaknya berenang lah kot. Tapi dia yang lemas dulu.
.
.
.
Ustaz Khir : Maaf hari ni nak cerita pasal tempat kerja sikit. Kongsi pengalaman..

2 comments:

.::izan karmila::. said...

btol tuh ustaz,,,
saye setuju tuh...
da r nanti,, blek li x pat asrama,,
sdehnye saye...

nurfathiah said...

sabarlah ustaz.,,
luah perasaan kat sini yerr.,,
hehehe..-nurfathiah bt. ramli-

Post a Comment