Pages

Wednesday, October 6, 2010

Remeh 2

Susah juga nak kikis benda2 remeh ni. Ingat tak dulu, ada lagu popular yang tajuknya yang remeh dan yang temeh. Sapa ye penyanyinya. Lupa pulak. dah. Selalu lagu tu dulu keluar dicorong-corong radio. Dengar jugak lah. masa tu mana ada radio IKIM.fm pilihan utama. Jadi dengar jerlah yang ada tu. Berbalik kepada hadith yang kita bincangkan semalam-semalam tu
من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه
Maksudnya : "Di antara tanda kesempurnaan Islam seseorang itu, ia meningalkan apa yang tidak penting baginya"
.
Maka kita kena fahamlah nak asing-asingkan di antara apa yang penting dan apa yang tak penting. Apa yang utama dan apa yang tak utama. Saya pernah orang bertanya. Dia kata : " Ustaz tahu tak kenapa huruf ba dalam bismillah pada permulaan Al-Quran tu panjang huruf ba-nya". Cuba anda tengok. kan panjang sikit tu. Kenapa ye panjang. Saya pun jawablah dia panjang sebab tu khat dia. Tulisan dia. Tak kisahlah panjang ke pendek. Kalau khatnya lain, lainlah bentuknnya. Orang yang bertanya tadi nampak macam tak puas hati. Dia kata ; "salah tu Ustaz. Ustaz kena banyak belajar lagi tu ". Dia kata dalam huruf ba tu ada menyimpan seribu satu rahsi. Rahsia hidup dan alam. Takkan Allah sengaja panjangkan kalau tak ada makna. Dia ada makna yang tersembnyi sukar dihurai dan tidak terungkap. perghhh, dasyat giler! (kata budak2 sekaranglah). saya pun hampir2 begong juga jadinya. Penting ke nak tahu tu. Apa faedah pun kalau kita mengetahui kenapa alif itu tegak, ba itu melintang dan tha itu bertitik tiga. Macamna kalau tha itu bertitik empat. Apa akan jadi kalau dia bertitik lima. Sampai bila nak bincang.
.
Hehehehe itulah yang berlaku bila kita asyik nak fikir yang remeh dan yang temeh. Tengok pulak bagaimana pandangan Al-Quran tentang benda-benda remeh ni. Firman Allah S.W.T :
.
سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْما ًبِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاء ظَاهِراًوَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَداً
.
(sebahagian dari) mereka akan berkata: "Bilangan Ashaabul Kahfi itu tiga orang, Yang keempatnya ialah anjing mereka "; dan setengahnya pula berkata:"Bilangan mereka lima orang, Yang keenamnya ialah anjing mereka" - secara meraba-raba Dalam gelap akan sesuatu Yang tidak diketahui; dan setengahnya Yang lain berkata: "Bilangan mereka tujuh orang, dan Yang kedelapannya ialah anjing mereka". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada Yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit". oleh itu, janganlah Engkau berbahas Dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan Dengan bahasan (secara sederhana) Yang nyata (keterangannya di Dalam Al-Quran), dan janganlah Engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorangpun dari golongan (yang membincangkannya). ( kahfi :22 )
.
yang penting kita nak tahu cerita Ashabul kahfi tu dan pengajarannya. manakala bilangannya, umur mereka, nama mereka tu dah tak jadi penting. Sebab yang penting pengajaran dari kisahnya. Sama macam Masyitah bagi anak Firaun. Siapakah namanya yang sebenar. tak ramai Ulamak bincang. bahkan kita pun gelar dia masyitah. Dan ada juga orang kita bagi nama anak dengan nama masyitah. Bahkan Masyitah itu bukan nama dia. Siapa nama dia. Dah jadi tak penting. Sebab yang lebih penting apa yang dia buat. Maka ini neraca Al-Quran bagaimana untuk kita berhadapan dengan perkara yang remeh.
.
Semakin bertambah menarik ni. Tunggu untuk REMEH 3

0 comments:

Post a Comment