Pages

Monday, January 10, 2011

Percaya pada orang... ( bah. 1 )

Hari ni nak cerita pasal motivasi sikit. Apa pun, motivasi pun sebahagian dari ilmu Islam.
.
Seandainya anda ditunjukan dengan sekeping gambar. Gambar siapa yang akan perhatikan dulu ?.Ermm saya sangat yakin dan percaya kita akan cari gambar kita dulu kan. Kenapa ye. Haa sebab dalam diri kita cuma ada kita..kita kitaa dan kitaaa. Ini namanya sindrom kita-kita. Sindrom yang merosakan . Virus yang menjahanamkam. Sentiasa anggap kita sahaja yang sangat bagus. Idea kita aje yang sangat bernas. Dan kita seorang je yang mampu melakukannya.
.
Ada tak orang ni di sekeliling anda ?. Saya ?. Ermm rasa-rasa macam ada ;) Orang kita-kita ni, dia cuma fikir dia seorang jer yang mampu buat. Orang lain semuanya low class. Asyik kata, kita, kita dan kita.. Saya.. saya dan saya.. Aku, aku dan aku ajer. Itu jer yang dia tahu pun. Memang aku dan aku. Pernah suatu masa saya menyusun suatu program untuk saya uruskan. Saya pun panggillah orang-orang yang terlibat untuk bermeeting, ala gitu-gitulah. Tunggu punya tunggu.. ahli-ahli mesyuarat tak juga timbul-timbul. Jangan kata batang hidung, bulu kening pun tak nampak.
.
Bila siasat-siasat... rupanya mereka dah pun datang. Dah meeting pun. Ermm pelik jugak tu. Rupa-rupanya orang kita-kita ni dah ambil alih dia pengerusikan perjumpaan tu. Heheheh.. ni contoh jer. Contoh orang kita-kita. Tapi Alhamdulillah bila ada orang buat kerja kita, kita senang hatilah. Tapi virus kita-kita ni kena ubat jugak.
.
Sebab itu dalam Islam ajar kita sifat wara', tawadhuk, merendah diri dan lain-lain. Ingat.. kita bukan boleh buat sorang-sorang pun. Allah jadikan manusia bermasyarakat. Kalau anda hebat, maka anda perlukan bantuan untuk jadi hebat. Bagus kalau ada orang hebat.. Tapi kalau semua benda kita nak buat semua benda kita kata kita boleh semua benda kita jadi ketua, semua benda kita control.. ehem ehem itu apa namanya tu ;)
.
Nak tahu lanjutnya jangan terlepas untuk dengar refresh iman secara live di radio negeri fm. Sama ada melalui frekuansi 92.6 ataupun melalui live streaming..
.
Teringat saya kata-kata Ibnu 'Atho illah As-Sakandari. Dulu belajar hikam ni dengan Syeikh Dr Athiyah di Mssjid Syeikh Soleh Al-Ja'fari. Ingat lagi di antara hikmah-hikmah Ibnu 'Atho illah yang sangat berguna itu adalah :
.
ادْفِنْ وُجُودَكَ فِى أَرْضِ الْخُمُولِ، فَمَا نَبَتَ مِمَّا لَمْ يُدْفَنْ لاَ يَتِمُّ نِتَاجُهُ .
.
Tanamlah kewujudan mu itu di dalam bumi yang tersembunyi. Apa yang tumbuh dari benih yang tidak ditanam, tidak akan sempurna kewujudannya.
.
Mari kita tanamkan sifat tawadhuk dan rendah hati di dalam kehidupan ini. Pilihlah untuk tidak dikenali seandainya kita diberi pilihan itu ;) Sambung lagi cerita ni.. Macam biasa tengah sedap kena berhenti... hehehehehe

1 comments:

~nOrAdIyAaHaNnA~ said...

btl per yg ustaz bincang kan ni.. bila kita yg buat, kita x sedar, tapi bila once dh kena kt kita.. kita akan tahu sakitnya...

Post a Comment