Pages

Wednesday, May 13, 2009

Khutbah Jumaat 15 Mei 2009



الحمد لله ثم الحمد لله، الحمد لله حمداً يوافي نعمه ويكافئ مزيده، يا ربنا لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك ولعظيم سلطانك، سبحانك اللهم لا أحصي ثناء عليك أنت كما أثنيت على نفسك، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله وصفيه وخليله، خَيرُ نبيٍ أرسله، أرسله الله إلى العالم كلِّهِ بشيراً ونذيراً، اللهم صل على سيدنا محمد و على آل سيدنا محمد صلاةً وسلاماً دائمين متلازمين إلى يوم الدين أَمَّا بَعْدُ ، وأوصيكم أيها المسلمون ونفسي المذنبة بتقوى الله تعالى…
Sidang Jumaat Yang Di Rahmati Allah…

Saya berpesan kepada diri saya dan tuan-tuan, marilah kita sama-sama tingkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT, dengan mentaati segala perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Sesungguhnya kebahagiaan di dunia dan kesejahteraan di akhirat hanyalah ditentukan oleh iman dan takwa setiap individu Muslim itu sendiri.

Kebelakangan ini kita menyaksikan peningkatan kadar jenayah yang berlaku di kalangan remaja .Statistik serta kajian pihak berkuasa, badan bukan kerajaan (NGO) serta institusi pengajian tinggi tempatan, menunjukkan betapa jenayah pelajar di dalam mahu pun di luar sekolah, bukan lagi sesuatu yang boleh dipandang ringan. Ia diakui sendiri Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, minggu lalu yang memetik statistik menunjukkan peningkatan kes jenayah bunuh, rogol, samun, merusuh, mencuri dan kesalahan lain membabitkan golongan itu.
Selain peningkatan kes, jumlah tangkapan pelajar berumur antara 13 hingga 18 tahun juga turut mencatatkan peningkatan berbanding tahun sebelumnya. Buktinya, bagi sepanjang 2007, sejumlah 1,836 kes jenayah dilaporkan dengan 3,383 pelajar ditahan. Angka itu meningkat sebanyak 382 kes kepada 2,218 kes tahun lalu yang menyaksikan seramai 3,725 pelajar ditahan. Belum pun reda kejutan akibat kenyataan Ketua Polis Negara, Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye pula mendedahkan, dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini saja, seramai 295 pelajar berusia antara 13 hingga 18 tahun terbabit pelbagai kes jenayah termasuk membunuh. Sambil mengakui trend itu amat membimbangkan, Lee berkata kebanyakan pelajar itu terbabit dalam kes curi motosikal selain kes pecah rumah, mencederakan orang lain dan rogol. Lebih menyedihkan, walaupun kelab pencegahan jenayah sudah dilancarkan di 3,764 sekolah sejak 1994, ia ternyata tidak berjaya membendung kadar peningkatan jenayah di kalangan pelajar.

Saudara-saudaraku sekalian…

Ada dikalangan kita Cuma memandang statistik ini sebelah mata. Mereka dengan angkuh mangatakan : ”jika dibandingkan dengan jumlah 5.4 juta pelajar di seluruh negara Indeks pembabitan pelajar dalam jenayah hanyalah 0.03 peratus berbanding jumlah keseluruhannya. Ya... saya mengakui kebenaran statistik tersebut jika dipandang dari suatu sudut. Bagaimana pula statistik mereka yang terlibat di dalam aktiviti maksiat dan kemungkaran.. Berapa tangkapan dibuat, berapa tahun penjara dikenakan.. Seandainya kita khuatir dan bimbang dengan kadar jenayah yang meningkat seharusnya kita perlu lagi bimbang dengan merebaknya maksiat dan kemungkaran yang berlaku terhadap golongan tersebut walaupun tidak dikategorikan sebagai suatu jenayah. Adakalanya sesuatu yang dipandang jelek di dalam Islam belum tentu dipandang salah di dalam undang-undang. Sebagai contoh apabila ada artis yang berpelukan di majlis-majlis tertentu dengan lantang mereka mengatakan “kenapa perlu dihebohkan masalah itu, kami Cuma berpeluk bukan berzina, ada juga yang mengatakan kami hanya minum-minum dan duduk-dudk di kafeteria bukan berzina, dan yang paling biadap ada yang berani mengatakan kami hanya bercumbu dan bukan berzina” Kenyataan-kenyataan dan perbuatan biadap sebegini tidak termasuk di dalam kategori jenayah yang kita sebutkan tadi. Nah ! nyatanya apa yang kita lihat boleh diibarat seperti ketulan aisberg yang terapung dipermukaan lautan tanpa kita sedari di dalamnya ketulan yang berganda dari apa yang dipaparkan. Kita rasa lega bilamana statistik jenayah Cuma membabitkan 0.03 pertaus dari keseluruhan pelajar, dengan segaja kita melupakan kemungkaran yang lain yang lebih berleluasa.

Saudara-saudaraku sekalian…

Baginda s.a.w bersabda :

مَن رَأى منكم منكرا فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه، وذلك أضعف الإيمان
Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran berlaku dihadapan matanya, cegahlah dengan tangannya ( iaitu kekuasaan, jawatan dan pangkat yang ada padanya ), seandainya ia tidak mampu cegahlah ia dengan lidahnya, dan seandainya ia tidak mampu tanamkan kebencian di dalam hati. Maka itu adalah selemah-lemah iman. Persoalannya, Adakah kita semua benar-benar serius untuk membenteras kemungkaran yang berlaku ?. Adakah kita benar-benar bersedia untuk membangkitkan gelombang kebangkitan Islam di tempat kita atau selama ini kita hanya melepaskan batuk ditangga. Menjalankan kewajipan hanya kerana habuan dunia yang tidak seberapa. Saya datangkan dengan analogi mudah untuk kita fahami.. Negara kita sedang diancam dengan virus rempit yang membimbangkan. Benarkah kita benar-benar serius memeranginya ?... Jika benar kenapa filem-filem seperti Remp-it, impak maksima, Bohsia : jangan pilih jalan hitam dan pelbagai lagi filem-filem dan drama2 yang menlonjakkan keghairahan remaja…dibenar tayang dinegara kita ?. Adakah kita benar-benar serius ? . Tidak kurang juga ada yang mencadangkan mereka-mereka yang terlibat dengan jenayah ini dihantar mengikuti kursus-kursus motivasi atau anjakan personaliti. Mereka juga di dedahkan dengan aktiviti-aktiviti yang kononnya dapat membangkitkan semangat motivasi dan harga diri mereka, dalam masa yang sama program yang dihidangkan mencampurkan lelaki dan perempuan, saling bertepuk tampar, saling tolak-menbolak, angkat mengangkat, bersuka ria, mereka juga ditutup matanya sambil berbaris mengelilingi bangunan dicampurkan lelaki dan perempuan yang saling berpautan antara mereka. Adakah kita ingin membangunkan manusia dengan mengundang murka Allah. Adakah kita benar-benar serius di dalam membangunkan bangsa ? . Mampukah manusia dibina dengan mengundang murka Allah. Mampukah semangat motivasi dibangkitkan dengan menghalalkan percampuran di antara lelaki dan perempuan yang nyata ada kemurkaan Allah, mampukah mat rempit diselesaikan dengan mengenepikan pandangan Allah ?. Mari bersama kita menghayati firman Allah :
6. (Kami tetap akan membinasakan orang-orang Yang menentangmu Wahai Muhammad), tidakkah Engkau perhatikan, Bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka)
7. Iaitu penduduk "Iram" Yang mempunyai bangunan-bangunan Yang tinggi tiangnya,
8. Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di Segala negeri (pada zamannya)?
9. Dan kaum Thamud Yang memahat batu-batu besar di lembah menjadi rumah kediaman mereka?
10. Dan Firaun Yang Menguasai bangunan-bangunan Yang handal kukuh?
11. (semuanya itu ialah) orang-orang Yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing).
12. Lalu mereka melakukan Dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu.
13. Dengan Yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka berbagai paluan azab;

Allah menyatakan dengan tegas, pembangunan manusia bukan diukur dengan kehebatan jasmani, ketinggian bangunan pencakar langit, bukan juga kerana kecanggihan inovasinya tetapi ketamadunan dan Negara bangasa hanya mampu dibangkitkan dengan mengenalkan manusia kepada Tuhannya. Justeru...mari bersama kita berganding bahu bagi membangun dunia ini. Pastinya di dalam perjalanan yang jauh itu terdapat pelbagai halangan dan ranjau berduri. Maka mereka yang benar-benar bersedia untuk membangankan manusia sahaja yanag pasti akan berjaya.

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ فِىْ الْقُرْءَانِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِىْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِى هذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِىْ وَلَكُمْ، وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، وَالْمُؤْمِنِيْن وَالْمُؤْمِنَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوهُ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَـا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.




Khatib Minggu Ini : Ustaz Nahrawi bin Kasim
Salinan khutbah akan diedarkan semasa solat Jumaat.

0 comments:

Post a Comment