Pages

Wednesday, January 12, 2011

Usul 3 : Pendirian terhadap ilham, lintasan, kasyaf dan mimpi.


وللإيمان الصادق والعبادة الصحيحة والمجاهدة نور وحلاوة يقذفهما الله في قلب من يشاء من عباده ، ولكن الإلهام والخواطر والكشف والرؤى ليست من أدلة الأحكام الشرعية , ولا تعتبر إلا بشرط عدم اصطدامها بأحكام الدين ونصوصه.

Bagi iman yang benar, Ibadah yang sahih serta Mujahadah , terdapat cahaya dan kemanisan. Allah mencampakkannya kedalam hati yang dikehendakinya daripada hamba-hambanya. Walau bagaimanapun Ilham, lintasan hati, kasyaf dan mimpi bukanlah merupakan sumber-sumber hokum syara’. Kesemuanya tidak dii’tiraf melainkan dengan syarat tiada percanggahan dengan hokum-hukum agama dan nas-nasnya.

Iman yang benar :

Iman dari segi bahasa adalah percaya dan membenarkan. Imam Al-Laqqani menyebutkan di dalam Jauharah at-Tauhid :
.
وفُسِّرَ الإيمانُ بالتصدَّيقِ .
Ditafsirkan iman itu dengan tasdiq ( membenarkan )
.
Hal ini selari dengan firman Allah S.W.T :
.
وما أنت بمؤمن لنا ولو كنا صدقين
.
...dan sudah tentu ayah tidak akan percaya kepada kata-kata Kami ini, sekalipun Kami adalah orang-orang Yang benar".
.
Sementara itu iman dari segi istilah syara’ pula adalah percaya dan membenarkan segala yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W tentang segala ajaran agama yang mudah diketahui, atau seumpamanya, dengan dalil-dalil yang meyakinkan.
.
Nabi S.A.W menafsirkan pengertian Iman di dalam sebuah hadith :
.
قال: فأخبرني عن الإيمان. قال: "أن تؤمن بالله، وملائكته، وكتبه، ورسله، واليوم الآخر. وتؤمن بالقدر خيره وشره.
.
Yang bermaksud : Jibril berkata, “Beritahulah aku pengertian iman! Baginda menjawab bahawa kamu beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari qiamat, dan qadha’ dan qadar sama ada baik atau buruk”.
.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ -رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ -عَنْ النَّبِيِّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -قَالَ: " الْإِيمَانُ بِضْعٌ وَسِتُّونَ شُعْبَةً، وَالْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِنْ الْإِيمَانِ."
.
Maksudnya :
.
Dari Abu Hurairah r.a daripada Nabi S.A.W, baginda bersabda : “Iman itu enam puluh lebih cabang, malu sebahagian daripada iman” .
.
Ilham [1]
.
Lintasan-lintasan dalam hati yang mendorong melakukan amalan yang baik dinamakan ilham. Sebarang lintasan-lintasan yang tidak baik adalah was-was. Sebarang lintasan yang mendatangkan kerisauan dan ketakutan itu namanya ihsas ( merasai dengan pacaindera ).
.
Kasyaf
.
Penjelasan perkara-perkara yang disembunyikan di dalam kefahaman. Dibukakan rahsia itu seperti melihatnya dengan keyakinan. Menurut Imam Nawawi :
.
مكاشفات العيون بالإبصار مكاشفات القلوب بالإتصال
Singkapan rahsia mata dengan melihat, singkapan rahsia hati dengan hubungan ( Hubungan Allah )
.
Mimpi ( الرؤيا )
.
Rukya atau mimpi adalah salah satu karamah yang berupa lintasan yang datang di dalam hati. Perumpamaan ibarat cahaya bulan dan cahaya matahari. Di waktu tidur yang melihat dan memandang adalah anggota yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Apa bila sedar yang melihat dan memandang adalah mata kasar. Orang yang tidur berpandu kepada bulan dan yang jaga berpandukan matahari. Apabila timbul matahari bulan tidak keluhatan.
.
Kesimpulan
.
Sumber-sumber yang boleh dipegang bagi melahirkan dan menerbitkan hukum hanyalah Al-Quran, hadith, ijma’ dan qias. Adapun lintasan, ilham, mimpi dan firasat tidaklah boleh dikira sebagai sumber hukum dan tidak menerbitkan hukum. Ada pun hukum percaya dan beramal dengan kesemua karamah itu adalah ke atas individu itu sahaja. Walau bagaimana pun ia bukanlah dalil yang boleh dijadikan hujjah untuk beramal dengannya.
.
.
Huraian Usul 20 di dalam kitab Risalah Ta'lim. Asas kepada pembentukan kefahaman anggota pendakwah.
.
.
[1] موسوعة مصطلحات التصوف الإسلامي , الدكتور رفيق العجم – مكتبة لبنان ناشرون

0 comments:

Post a Comment