Lumrah dalam kehidupan yang memiliki
kepelbagaian berlaku pergeseran dan pertelingkahan. Oleh kerana ini al-Quran
menganjurkan :
Tidak ada kebaikan pada kebanyakan
bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang Yang menyuruh bersedekah,
atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. dan sesiapa Yang
berbuat demikian Dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan
memberi kepadanya pahala Yang amat besar.
Al-Quran, 4:114
Al-Quran juga mengingatkan :
Sebenarnya orang-orang Yang beriman itu
adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang
bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
Al-Quran, 49:10
Bahkan di sana banyak ayat-ayat yang lain
menunjukan gesaan agar memperbaiki hubungan di antara kedua yang berselisih.
Bahkan menurut al-Imam al-Bahaqi, Baginda Nabi S.A.W membolehkan orang yang
bekerja memperbaiki hubungan dikalangan manusia untuk menerima ganjaran dari
usaha yang dilakukannya.
ألَا
أُخبِرُكم بأفضَلَ مِن درجةِ الصِّيامِ والقيامِ ؟. قالوا: بلى يا رسولَ اللهِ قال
: إصلاحُ ذاتِ البَيْنِ، وفسادُ ذاتِ البَيْنِ هي الحالقةُ[1]
Maksudnya : Mahukah kalian aku khabarkan
satu amalan yang lebih besar fadhilatnya berbanding puasa (sunat), dan solat
(sunat), Maka mereka menjawab : Ya Rasulullah. Nabi membalas “Itulah
mendamaikan perbalahan. Kerosakan dalam hubungan menghakis .
ليس الكذَّابُ الَّذي يُصلحُ بين النَّاسِ ، ويقولُ
خيرًا ويُنمي خيرًا . قال ابنُ شهابٍ : ولم أسمعْ يرخِّصُ في شيءٍ ممَّا يقولُ
النَّاسُ كذِبٌ إلَّا في ثلاثٍ : الحربُ ، والإصلاحُ بين النَّاسِ ، وحديثُ
الرَّجلِ امرأتَه وحديثُ المرأةِ زوجَها . وفي روايةٍ : بهذا الإسنادِ . إلى قولِه
ونمَّى خيرًا ولم يذكرْ ما بعدَه [2]
Maksudnya : Bukanlah pendusta orang yang
mendamaikan antara manusia (yang bertikai) kemudian dia melebih-lebihkan
kebaikan. Berkata Ibnu Shihab : Dan aku (Ummu Kultsum) tidak mendengar bahawa
beliau memberikan rukhsah (keringanan) dari dusta yang dikatakan oleh manusia
kecuali dalam perang, mendamaikan antara manusia, percakapan seorang suami pada
istrinya dan percakapan isteri pada suaminya.
Dalam keadaan membaiki hubungan yang renggang
akibat pergeseran dan sebagainya adalah wajib, maka jels menunjukkan sebarang
perbuatan yang mengakibatkan perbalahan adalah diharamkan. Di antara perkara
yang menyumbang ke arah pergaduhan dan perbalahan adalah al-Namimah ( batu
api).
إنَّهُما
لَيُعذَّبانِ، و ما يُعذَّبانِ في كَبيرٍ ،
أمَّا أحدُهما فكانَ لا يستَنزِهُ مِنَ البَولِ ، و أمَّا الآخَرُ فكان يَمشي
بالنَّميمةِ[3]
Maksudnya : Sesungguhnya
mereka berdua tidaklah diazab disebabkan dosa-dosa besar yang mereka lakukan
tetapi disebabkan salah seorang mereka tidak dapat mengetuskan air kencingnya
dan seorang lagi memecah belahkan masyarakat dengan adu domba.
Maksudnya : Tidak akan masuk syurga orang
yang gemar (menyebar) namimah
خيارُكم
الذينَ إذا رُؤوا ذُكرَ اللهُ بهمْ، و شراركُم المشاؤنَ بالنميمةِ المفرِّقونَ بينَ الأحبةِ، الباغونَ
البُرَآءُ العنتَ[5]
Maksudnya : Sebaik-baik
orang dikalangan kamu apabila kamu melihat mereka, diingati Allah dengan mereka.
Sejahat-jahat manusia di kalangan kamu adalah mereka yang berjalan dengan
namimah memecah belahkan di kalangan kekasih dan berusaha menimbulkan kerusakan
serta dosa di tengah-tengah orang yang bersih.
[1] الراوي: أبو الدرداء المحدث: ابن حبان - المصدر: صحيح ابن حبان - الصفحة أو الرقم: 5092 خلاصة حكم المحدث: أخرجه في صحيحه
[3] لراوي: عبدالله بن عباس و أبو أمامة الباهلي المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع -الصفحة أو الرقم: 2440خلاصة حكم المحدث: صحيح
[4] لراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم:6056خلاصة حكم المحدث: [صحيح]
[5] لراوي: عبدالله بن عمر المحدث: السيوطي - المصدر: الجامع الصغير - الصفحة أو الرقم:3986 خلاصة حكم المحدث: حسن
0 comments:
Post a Comment