Pages

Thursday, May 14, 2009

PETIKAN DARI BUKU NILAI MASA DISISI ULAMAK

Tha’lab An-nahwi menerima jemputan dengan syarat disediakan baginya ruang untuk dia mentelaah .

Menerusi kitab : Galakan menunutut ilmu dan kesungguhan di dalam menghimpunkannya, diceritakan bahawa Tha’lab : Nama beliau adalah Ahmad bin Yahya As-shaibani, salah seorang ternama di bidang nahu, lughah, sastera , hadith dan ilmu qiraat. Lahir pada tahun 200 h dan wafat pada 291 h, bahawa beliau tidak pernah berpisah dengan kitab yang dipelajarinya . Apabila beliau dijemput untuk menghadari sesuatu majlis ia hanya menerima jemputan tersebut dengan syarat disediakan baginya ruang seluas tempat bersandar bagi meletakkan kitab dan mentelaah .

Disondol binatang ketika bermutalaah lalu mati .

Sebab kewafatan beliau adalah pada hari jumaat selepas solat asar beliau keluar dari masjid, ditangannya ada kitab yang dibacanya semasa sedang berjalan, tiba-tiba datang seekor kuda menyondolnya menyebabkan beliau jatuh ke dalam longkang besar, setelah beliau diselamatkan didapati keadaannya seperti orang separa gila , lalu dibawa ke rumahnya di dalam keadaan dia mengeluh kesakitan terhadap kesakitan di kepalanya. Pada keesokan harinya beliau kembali menemui Allah .

Ibnu Jarir menjaga masanya dan keazamannya mentafsir quran sejumlah 30 ribu helai .

“ Beliau adalah syeikh bagi seluruh Ulama’ tafsir, juga pakar di bidang sejarah dan hadith, salah seorang ikon kehebatan di dalam mengisi ruang masanya dengan menuntut ilmu, menyampaikannya, menulis dan mengarang . Jumlah karangan Ibnu Jarir menjangkau satu bilangan yang amat dikagumi oleh pencinta ilmu” menurut Imam Al-Allamah Yaqut Al-hamawi menerusi tulisan beliau ( Mu’jam Al-Udaba’ ). Di dalam menyebutkan biografi Imam Ibnu Jarir, Al-hafiz Al-khatib Al-baghdadi juga tidak ketiggalan mencoretkan kehebatan Imam Ibnu Jarir di dalam kitab beliau ( Tarikh Baghdad ). Maka di sini saya mencatatkan beberapa fakta peting mengenai Imam yang hebat ini .

Diceritakan oleh Ali bin Abdullah Assimsi daripada Qadhi Abi Umar dan Abi Qasim Warraq : “sesunguhnya Imam Abu Ja’far pernah bertanya kepada sahabat-sahabatnya : “Apakah kalian mempu untuk mentafsir al-quran ?”. Mereka bertanya : “Berapa jumlahnya ?”

“30 ribu helai Jawab beliau” . Sahabat-sahabatnya lantas berkata perkara ini : “mentafsirkan quran dengan kadar yang sebigini banyak akan mengahabiskan umur sebelum sempat kita menyempurnakannya !” lantas imam Tobari meringkaskan tafsir tersebut kepada 3000 helai sahaja dalam tempoh 7 tahun bermula tahun 283 sehingga 290 h” .

Keazamannya menulis kitab tarikh sejumlah 30 ribu helai.

Kemudian Imam Ibnu Jarir bertanya lagi kepada mereka : “Apakah kalian mampu untuk mencatat buku sejarah sejak zaman Nabi Adam hingga ke zaman kita ?” Mereka bertanya : “Berapa jumlahnya ?”

“30 ribu helai Jawap beliau” . Sahabat-sahabatnya lantas berkata : “Perkara ini ( mencatat sejarah sejak zaman Nabi Adam hingga ke zaman kita dengan kadar yang sebigini banyak ) akan menghabiskan umur sebelum sempat kita menyempurnakannya !” Lantas beliau berkata : “إنا لله ، sebenarnya keazaman yang tinggi telah hilang daripada kita”. Lantas imam Tobari meringkaskan tarikh tersebut kepada 3000 helai sahaja dan selesai mengulangkajinya pada hari rabu 27 rabiul akhir tahun 302 h .

Beliau mengarang sebanyak 40 muka surat dalam sehari .

Kata Khatib Al-Baghdadi : “Saya mendengar As-simsi menceritakan bahawa sesungguhnya Ibnu Jarir mengarang sebanyak 40 muka surat dalam sehari. Usaha ini berterusan sehingga 40 tahun” . Diriwayatkan oleh muridnya yang bernama Ibnu Ja’far Al-farghani di dalam kitabnya yang mesyhur ( Assilah ) , bahawa sekumpulan murid-murid beliau menghitung umur gurunya Ibnu Jarir sejak ia baligh sehingga kewafatannya ( 86 tahun ) , iaitu kira-kira 70 tahun , kemudian mereka mengagihkan umur tersebut kepada helaian-helaian tulisan berliau, maka keputusan yang dapat dilakukan melalui perhitungan itu adalah tuan gurunya menulis sebanyak 14 helain di dalam satu hari”. Perkara ini tidak mampu dilakukan oleh mana-mana manusia melainkan dengan Inayah dan bimbingan daripada Allah Taala.

Jumlah karangan beliau adalah 358 ribu helai .

Imam Ibnu Jarir diputerakan pada 224 h dan meninggal dunia pada tahun 310 h . Apabila dikira umur beliau sejak baligh hingga kewafatannya , ini beerti beliau telah hidup selama 72 tahun ( setelah ditolak 14 tahun umur sebelum baligh ) . Didarabkan dengan 14 helaian setiap hari, ini bermaksud himpunan karangan beliau adalah sebanyak 358 ribu helaian .

Murid-murid belaiu mencatat bahawa jumlah kitab tafsir dan tarikhnya adalah sebanyak 7 hingga ke 8 ribu helaian . Kini, kitab tarikh At-tobari telah tercetak dengan bilangan 11 jilid yang besar, manakala kitab tafsir beliau pula telah dibukukan menjadi sebanyak 30 jilid besar . Cubalah pula kamu hitung kitab-kitab karangan beliau yang berbaki iaitu berjumlah 351 ribu helaian lagi. Maka ianya bolehlah dijadikan satu perpustakaan lengkap dengan kepelbagain ilmu . Semuanya ditulis dengan tangannya sendiri, maka kejernihan ideanya serta kehebatan ilmunya umpama madu lebah asli dan keju yang menyelerakan. Semua perkara ini tidak akan berlaku kalau tidak kerana kebijaksanaan beliau di dalam mengatur dan menyusun masanya, dan kehandalan beliau bagaimanakah cara terbaik mengisinya dengan menuntut ilmu dan mencatatkannya demi generasi yang akan datang .

Penyusunan masa dan kerjanya .

Qodhi Abu bakar bin Kamal yang merupaan anak murid dan sahabat kepada Imam Ibnu jarir pernah menyebutkan kaedah penyusunan masa dan perkerjaannya, kata beliau :

“Adalah Imam Ibnu Jarir setelah makan akan tidur di atas pakaian daripada jenis kain yang lembut dan benangnya pula adalah tebal dan kasar, yang diperbuat daripada benang kattan pilihan, dipakai ketika cuaca panas bagi menyejukkan badan, lengan bajunya pendek dan dicelup dengan minyak wangi jenis sandal dan mawar. Kemudian beliau bangun dan bersembanyang zuhor di rumahnya, lantas menulis sehinggalah masuk waktu asar, kemudian beliau akan duduk mengajar sehingga masuk waktu maghrib , pengajian fekah pula disambung selepas solat isyak . Setelah itu beliau masuk ke rumahnya . Beliau telah membahagi-bahagikan masanya untuk kepentingan diri, agama dan masyarakat sebagaimana beliau mewakafkan waktunya kepada Allah .

Masih menulis walaupun ketika saat kewafatannya .

Al-ustaz Kurdali di dalam tulisannya yang berjodol ( Kunuz Al-ajdaad ) ada mencatatkan biografi Ibnu Jarir dengan katanya : “Tidak pernah tercatat bahawa Imam Ibnu Jarir membazirkan walaupun satu detik daripada umurnya melainkan untuk menimba ilmu dan menyampaikannya” . Al-Mua’fi meriwayatkan daripada sebahagian orang yang boleh dipercayai , bahawasanya ia berada di sisi Imam Abi Ja’far sebelum kewafatannya . Beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir sejam atau kurang dari waktu kedatangannya. Dinyatakan padanya bahawa doa ini datangnya daripada Ja’far bin Muhammad, lantas ia minta agar diambi l pen dan kertas agar ia dapat mencatat doa tersebut. Ditanya kepada beliau : “Apakah disaat ini ?”. Lantas beliau menjawab : “Sepatutnya bagi manusia itu tidak sekali-kali membiarkan ruang masanya berlalu begitu sahaja tanpa mnuntut ilmu sehingga disaat kematiannya” . Moga Allah merahmati beliau terhadap pengorbaanan yang dilakukan untuk agama dan ilmu dengan sebaik-baik ganjaran .


P/S : Sesuai untuk bahan bacaan sampingan ketika menyampaikan kuliyah / ceramah dan usrah.

Harga : RM 20

Untuk tempahan : 0193231429

1 comments:

yunk tia said...

disebabkan buku ni harganya rm20,,
bmakna hadiah ustaz laa yg paling mahal,,
sbb bg sy buku ni tanpa minta apa2 byrn..
sy anggap ni hadiah ulang tahun dr ustaz yee..
trima ksih byk2..
hehehe..
-nurfathiah bt. ramli-

Post a Comment