Pages

Saturday, January 14, 2012

Tafsir Ayat 159-160 surah Al-Baqarah

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللاعِنُونَ159 إِلا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (160)

Sesungguhnya orang-orang Yang menyembunyikan apa Yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di Dalam Kitab suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Kecuali orang-orang Yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (Apa Yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.[1]

Ayat ini diturunkan kepada golongan Ahli kitab tatkala mereka ditanya tentang perihal Nabi S.A.W di dalam Al-Quran . Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas R.A, Muadz bertanya kepada golonganYahudi tentang peihal Nabi S.A.W seperti yang disebutkan di dalam Al-Quran. Lantas mereka menyembunyikannya. Maka turunlah ayat ini.

· الكتمان menyembunyikan sesuatu yang ingin diketahui dalam keadaan ada permintaan untuk mengetahuinya.

Apa yang diturunkan Allah adalah bertujuan sebagai penjelasan dan petunjuk kepada manusia. Seandainya apa yang diturunkan Allah disembunyikan, maka matlamat penurunan tidak terhasil dan tidak tercapai. Allah member ancaman terhadap mereka yang menyembunyikan sesuatu yang penting, apatah lagi perkara-perkara yang berkepentingan.

Firman Allah S.W.T : ما أنزلنا من البينات و الهدى , bermaksud, segala yang diturunkan oleh Allah ke atas para Nabi samada kitab-kitab, wahyu dan petunjuk-petunjuk yang memimpin akal manusia ke jalan kebenaran. Ayat ini umum termasuk semua jenis perkara yang disembunyikan sama ada perkara keduniaan atau perkara berkaitan akhirat. Kerana ibarat dikira adalah berdasarkan keumuman lafaz bukanlah keranan khusus sebab sesuatu ayat diturunkan.

Firman Allah :

إِلا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (160)

Kecuali orang-orang Yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (Apa Yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.[2]

· Taubat adalah menifastasi kepada penyesalan terhadap perbuatan yang keji. Tiada matlamat lain selain dari penyesalan kerana melakukan kekejian.

· Islah (memperbaikan ) – Kata lawan kepada fasad, iaitu merosakkan.

Ayat ini jelas menunjukan perbuatan menyembunyikan kebenaran adalah suatu jenayah yang besar. Selayaknya bagi perlakunya menerika kutukan dan jauh dari ramat Allah.

Manakala sebuah hadith Nabi S.A.W menyebutkan :

من كتم علمه جاء يوم القيامة ملجما بلجام من نار

Barangsiapa yang menyembunyikan ilmunya, dia akan dating pada hari kiamat di dalam keadaan memakai topeng dari api neraka.



[1] Al-Baqarah : 159-160

[2] Al-Baqarah : 160

1 comments:

Ummu Aufa said...

Salam. Mohon untuk digunakan di dalam slide ppt. Jazakallah

Post a Comment