Pages

Sunday, January 1, 2012

Wahai Annakku ep-8

Seharusnya bagi seorang yang sedang berjalan menuju kepada Allah mempunyai seorang guru Mursyid yang Murabbi untuk mengeluarkan akhlak yang buruk dari dalam jiwanya dengan tarbiyahnya. Kemudian guru mursyid yang rabbani tadi memasukan sifat-sifat yang baik menggantikan sifat-sifat yang buruk. Maksud tarbiyah itu adalah seperti seorang peladang mencabut lalang dan tumbuh-tumbuhan lain di antara tumbuh-tumbuhan yang ditanam dan dipelihara. Proses ini bgi memastikan tumbuh-tumbuhan tersebut dapat hidup subur dan membesar.

Wajib bagi seorang salik memerlukan guru mengajarkannya adab dan membimbingnya ke jalan Allah. Allah mengutuskan bagi hambanya utusan untuk membimbing manusia ke jalannya. Apabila baginda S.A.W berlalu pergi maka tempat baginda digantikan oleh khulafa’ ar-rasyidin.

Syarat bagi guru yang membimbing dan memberikan tunjuk ajar, beliau mestilah menjadi pengganti kepada Rasulullah S.A.W . mempunyai keilmuan, tetapi bukanlah keilmuan itu syarat utama untuk menjadi khalifah. Aku menjelaskan sebahagian dari cirri-cirinya secara umum untuk mengelakan semua orang mendakwa dia adalah Mursyid.

1. Barang siapa yang menyampingkan cinta kepada dunia dan cinta kepada jawatan maka dia mengikut jalan Nabi S.A.W.

2. Sentiasa melatih dirinya dengan sedikit makan , cakap, tidur, memperbanyakan solat, sedekah dan puasa.

3. Menjadikan akhlak yang baik sebagai budaya kehidupan seperti sabar, syukur, tawakal, yakin, qona’ah, jiwa yang tenang, tawadu’, berilmu, benar, pemalu, menunaikan janji,menghormati orang dan sebagainya.

Seandainya menjumpai guru yang sedemikian maka ikutlah ia kerana dia adalah cahaya dari cahaya kenabian Muhammad S.A.W.. Tetapi guru yang sedemikian terlalu sedikit di dalam sedikit.

Perlulah bagi seorang salik menghormati gurunya luar dan dalam.

Menghormatinya secara zahir adalah dengan tidak berbalah dengannya, tidak menyibukan diri berhujah dengannya dalam setiap masalah walaupun mengetahui kesilapannya. Tidak membentangkan dihadapannya sejadah melainkan waktu solat, apabila selesai angkatlah ia. Tidak memperbanyakkan solat sunat dengan kehadirannya. Melaksanakan arahan gurunya dengan sepenuh usaha dan tenaga.

Adapun menghormatinya secara batin dengan tidak menyalahi di dalam perbuatan, perkataan, sehingga tidak digelar sebagai munafiq. Menjaga dirinya dari duduk di dalam majlis-majlis ahli-ahli suuk. Dia perlu mengurangkan kekuasan syaitan dari jin dan manusia. Dalam apa keadaan dia perlu memilih al-faqr daripada al-ghina.

Kemudian ketahuilah tasauf itu dua bahagian :

· الاستقامة مع الله تعالى.

· والسكون عن الخلق.

Barangsiapa yang istiqomah bersama Allah, diiringi akhlak yang baik dengan manusia, dan berinterkasi dengan mereka dengan al-hilm maka dialah sufi. Istiqomah itu adalah menyerahkan bahagian jiwanya untuk menunaikan suruhan Allah dan berinteraksi dengan baik kepada manusia. Tidak memaksa manusia di bawah kehendaknya tetapi memaksa dirinya mengikut kehendak manusia selagi tidak bercanggahan dengan syara’.

Kamu bertanya tentang ‘ubudiyah. ‘Ubudiyah itu 3 perkara :

  1. محافظة أمر الشرع.

  1. الرضاء بالقضاء والقدر وقسمة الله تعالى.

c. ترك رضاء نفسك في طلب رضاء الله تعالى

0 comments:

Post a Comment