Pages

Sunday, January 1, 2012

Wahai Anakku ep-2

Barang siapa yang tidak beramal tidak akan memperolehi ganjaran. Diriwayatkan kisah seorang lelaki dari Bani Israel beribadah kepada Allah selama 70 tahun. Allah berkehendak memuliakan lelaki ini dikalangan para malaikat. Diutuskan kepada lelaki tersebut satu malaikat agar mengkhabarkan kepadanya dengan amalan yang sedang dilakukannya sekarang tidak melayakkan untuk memasuki syurga. Apabila disampaikan sedemikian, lelaki itu berkata : “ Kami diciptakan untuk tujuan beribadah, maka sewajarnya kami beibadah kepadanya”. Apabila malaikat itu kembali bertemu Allah dia berkata : “Wahai tuhan, engkau mengetahui apa yang telah dikatakannya”. Allah berfirman : Dengan sedemikian pun dia tidak berpaling dari melakukan ibadah kepadaku, aku ( Allah ) yang mempunyai kemulian sekali-kali tidak akan berpaling daripadanya. Persaksiakanlah wahai malaikat, telah aku ampunkan segala dosa-dosanya”.

Nabi S.A.W bersabda :

حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا وزنوا أنفسكم قبل أن توزنوا

Hisablah dirimu sebelum kamu dihisab. Timbanglah dirimu sebelum kamu ditimbang.

Imam Ali berkata :

من ظن انه بدون الجهد يصل فهو متمن ومن ظن انه ببذل الجهد يصل فهو مستغن

Barang siapa menyangka tanpa kesungguhan dia akan masuk kesyurga, maka dia adalah orang yang berharap. Barang siapa menyangka dia akan samapi dengan berusaha bersungguh-sungguh maka dia terlalu yakin

Berkata Imam Hasan R.H : memeohon syurga tanpa amalan, adalah dosa daripada dosa-dosa. Dan katanya : Tanda-tanda hakikat yang sebenarnya adalah meninggalkan mulahazah amal, bukannya meninggalkan amal.

Nabi S.A.W bersabda :

الْكَيِّسُ مَنْ دَانَ نَفْسَهُ، وَعَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ، و الأحمق مَنْ اتبع هَوَاهَ، وَتَمَنَّى عَلَى اللَّهِ تعالى الأماني

Orang yang bijaksana adalah orang yang sentiasa memuhasabah diri dan beramal untuk sesudah kematian, Orang yang bodoh adalah orang yang mengikut hawa nafsunya dan beraharap kepada Allah dengan pelbagai harapan.

Wahai anakku

Berapa malam yang telah kamu hidupkan dengan mengulang-ngulang ilmu dan mengulangkaji kitab-kitab. Dengan sebab itu kamu mengharamkan tidur ke atas dirimu. Aku tidak tahu apakah pendorong yang menyebabkan kamu berbuat sedemikian. Seandainya niat kamu untuk memperolehi sedikit habuan dunia, memperolehi hartanya, menikmati jawatan dunia dan untuk berbangga di anatara sahabat dan teman, maka celakalah diatas dirimu dan cilakalah. Seandainya niat mu adalah untuk menghidupkan syariah Nabinya, memperbaiki akhlak dan melemahkan nafsu ammarah bi suuk, maka berbahagialah bagimu.

Benarlah kata-kata penyair yang menyatakan :

سهر العيون لغير وجهك ضائع وبكاؤهن لغير فقدك باطل

Ertinya :

Berjaga malam kalau bukan kerana zatMu adalah sia-sia dan menangis kalau bukan kerana kehilanganMu adalah tidak berguna.

Wahai Anakku

عِشْ ما شئتَ فإنك مَيِّت وأحببْ من شئت فإنك مُفَارِقُه واعمل ما شئتَ فإنك مُجْزَى به

Hiduplah semahumu kerana kamu akan mati, cintailah sesiapa yang kamu mahu, maka sesungguhnya kamu akan meninggalkannya. Lakukankan apa yang kamu mahu kerana kamu akan diberikan balasan.

Wahai Anakku.

Apakah yang kamu perolehi daripada mempelajari ilmu kalam, ilmu perdebatan, ilmu perubatan, syair-syair, bintang-bintang, ‘arudh, nahu, tasrif, dan sebagainya melainkan membazirkan waktu dengan bercanggahan dengan kemahuan Allah.

Aku meneliti di dalam kitab Injil , Nabi Isa A.S bersabda : Daripada waktu jenazah dibaringkan sehinggalah diletakkan di liang kubur, Allah akan bertanya kepadanya 40 soalan. Yang pertamanya ; Wahai hambaku kamu membersihkan pandangan manusia kepadamu bertahun-tahun lamanya. Dan kamu tidak membersihkan pandanganKu padamu walaupun seketika. Setiap hari ia melihat kepada hatimu dan berkata : Apa yang kamu perbuat untuk selainKu. Sedangkan kamu diliputi dengan kebaikanku,ataupun kamu pekak sehingga kamu tidak mendengar!”

Wahai Anakku

Ilmu tanpa amalan gila, dan amal tanpa ilmu tidak menjadi.

Ketahuilah bahawa ilmu tidak menjauhkan dirimu dari maksiat-maksiat hari ini. Dan tidak membawamu kepada ketaatan. Dan tidak menjauhkan kamu dari apai neraka Allah esok. Seandainya kamu tidak beramal hari ini, kamu tidak akan mampu beramal dengan hari-hari yang telah berlalu. Kelak di hari kiamat kamu akan berkata :

فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا

Kembalikan kami untuk kami melakukan amal soleh.

Wahai sigila, kamu dari sana kamu datang.

0 comments:

Post a Comment