Pages

Thursday, June 25, 2009

Bilakah kita memerlukan Allah ?.


Waktu kita bangun dari tidur sekitar jam 5.30 am.


Muazzin menyampaikan pesan Allah supaya marilah bersama-sama bertemu dengannya.


Kita jawab : ” Saya mengantuk Ya Allah”


Allah tetap memberikan udaranya untuk kita bernafas ketika itu..


Kita bergegas ke pejabat.. kerana takutkan majikan kita..


Solat kita lintang pukang sebab kita telah terlalu lewat..


Kita kata : ” Ya Allah..Maafkan saya.. saya nak ke pejabat..”


Solat kita..tak ada iftitah tiada sunat2..kerana subuh kita subuh gajah..


Allah tetap memberikan kita rezeki pada hari itu..


Kita berjalan dengan bangga dengan jawatan yang kita ada ke pejabat.


Dengan megah kita memijak bumi Allah


Dengan penunh angkuh menghirup udara Allah.


Sekitar jam 1.30 tghri sekali lagi muazzin menyampaikan pesan Allah supaya bertemu dengannya .


Kita jawab : ”Masih ada tugas yang perlu saya siapkan ...”


Kita pun leka dengan kerja dan tugas..


Yang dikejar Cuma gaji RM 10,000 sebulan..


Kita rasa itu segalanya..


Kita rasa selesa dengan kereta yang kita guna..


Kita rasa selesa dengan himpunan duit di dalam bank..

Zohor pun berlalu..


Yang tertinggal hanya saki bakinya..


Kita bergegas menunaikan solat sekadar melaksanakan kewajipannya..


Sekitar jam 4.45 pm sekali lagi muazzin menyampaikan pesan Allah supaya bertemu dengannya.


Kita jawab : ”Ya Allah.. masih banyak kerja yang perlu saya selesaikan”


Matahari memandang dengan hiba..


Berbaki saki baki waktu yang tersisa


Kita bingkas bangun menunaikan asar sekadarnya..


Sekitar jam 7.25 sekali lagi muazzin menyampaikan pesan tuhan supaya bertemu dengannya.


Kita jawab : ” Ya Allah.. Saya penat”


Kita lena dan tertidur..


Sekitar jam 8.45 mlm sekali lagi muazzin menyampaikan pesan tuhan kepada kita..


Kita jawab : ”Ya Allah..Isyak tu kan masanya panjang”


Akhirnya kita tertidur...


Sahabat...Bila agaknya kita perlukan Tuhan ?.


Ya..waktu kita sakit bukan ?


Waktu kita tidak terurus, dengan bau busuk dan masam..

Sebab itu ada H1N1, ada Denggi, ada Chikungunya, ada macam2 sakit. Sebab Allah nak juga kita ingat dia. Dia kan saaaayang sangat dengan kita. Ye saaaaayang sangat dengan kita. Terlalu sayang.


Kenapa masa kita sihat berbau wangi, berpakaian segak..kita lupa Tuhan ?



Kita pun berdoa pada Tuhan... Ya tuhan dimana kamu... Aku sedang sakit..


Waktu kita susah kita lari kepada Allah...


Waktu kita mati kita mohon kepada Allah masukan ke dalam syurga..


Mudahkan hidup kita saudara ? MUDAH SANGAT..SEBAB ITU KITA SENTIASA KETAWA..


Tanya dalam diri , bila kita perlukan Tuhan ?.


Atau sememanngnya kita langsung TIDAK memerlukanNya ?????


Apa ye salah Allah dengan kita..sampai kita sombong sangat dengan rumah Allah ?.


Apa ye salah Allah dengan kita.. sampai kita tak tergamak untuk solat berjemaah di Masjid ? .


Apa ye salah Allah dengan kita... sampai kita tidak ada masa untuknya ?

Ustaz Khir : Manusia yang paling ganjil dan pelik adalah manusia yang hidupnya untuk dunia..mengejar harta, mengejar jawatan, menghimpun harta, mengejar wanita dan gila kuasa. Tetapi matinya pastinya dia inginkan Syurga Tuhan bukan ?. Pelik.. Memang pelik.. Kita pun bacakan yasin, tahlilkan dia. Walaupun hidupnya solat pun dicuaikan.. Pelik. Kenapa hidup inginkan dunia shaja tetapi mati inginkan syurga ?.

4 comments:

زهرة حلوة said...

salamu'alaykum..
ustaz,masyaAllah..artikal yg mnarik..
=) mengingatkn hati2 yg leka mcm ana..
insyaAllah..pasni kena prbaiki lgi 'pertemuan' dgnNYA..
truskn prjuangan ustaz d medan tinta wa da'wah fillah ya..
smg trus mantop..
=)

c.a.w.a.n said...

salam .

menarik2 .;]

ianya berbekas .

Mr . K said...

menarik sekali...sonang nk paham...tp ado jugak yg buek2 tak paham....boto2 ese x paham la dgn org mcm ni....susah bona nak paham...


::byk lak pktaan paham...huhu

zawani said...

Assalamualaikum...ustaz...artikal nie menarik..dan sgt berguna buat saya sendiri....betol kata ustaz...skrg kehidupan manusia hanya mngejar keduniaan semata-mata...akhirat dilupakan...tetapi apabila susah barulah ingat tuhan...naauzubillah....ustaz macam mana dengan stgh orang yang tanya pndapat kita tntg sesuatu perkara....then lepas kita bagitahu dan jelaskan alih-alih mereka buat juga yang salah...padahal sebenarnya sendiri tahu yg apa yg hndak dibuat tu salah..

Post a Comment