Pages

Friday, November 19, 2010

Kitab - JOM REFRESH IMAN

Cabang iman kelima : Beriman dengan qada’ dan qadar .

Beriman kepada Qada’ dan Qadar termasuk di dalam asas iman. Barang siapa yang menafikan ketentuan Allah samada yang baik seperti mendapat limpahan nikmat atau ketentuan yang kurang baik seperti sakit, mati atau mengalami kerugiaan maka tidak sempurna keimanannya. Firman Allah S.W.T.

أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلًّ مِّنْ عِندِ اللّهِ فَمَا لِهَـؤُلاء الْقَوْمِ لاَ يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً
.
Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada Dalam benteng-benteng Yang tinggi lagi kukuh. dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" ini adalah dari (sesuatu nahas) Yang ada padamu". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". maka apakah Yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?
.
Manusia diperjalankan atau diberi pilihan ?
.
Isu ini sentiasa berlegar di dalam minda setiap manusia. Sama ada kita ini diaturkan atau diberi pilihan untuk mengaturkan. Untuk mengetahui manusia ini sama ada diaturkan atau diberikan pilihan maka kita perlu melihat hakikat sebenar isu tersebut. Apakah maksud manusia sebenarnya. Manusia adalah makhluk daripada makhluk-makhluk yang Allah telah ciptakan. Bukanlah manusia ini satu-satunya makhluk ciptaan Allah. Bahkan di dalam alam ini ada makhluk-makhluk lain selain manusia yang diciptakan Allah. Secara umumnya makhluk Allah itu termasuk di dalam kategori Insan atau Jamadat atau Hayawanat atau Nabatat. Menurut Syeikh Mutawalli Asy-Sya’rawi di dalam jiwa dan diri manusia dijadikan sifat-sifat makhluk yang lain. Manusia itu jatuh seperti jamadat , membesar seperti nabatat ( tumbuh-tumbuhan ) dan bergerak seperti hayawanat ( binatang ). . Yang membezakan manusia dengan yang lain-lain adalah akal. Maka disinilah datangnya ikhtiar.
.
Bagi manusia yang mengatakan segala yang berlaku ke atas manusia adalah ketentuan Allah semata-mata adalah salah. Begitu juga mereka yang mendakwa manusia diberikan ikhtiar di dalam memilih semata-mata juga adalah salah.Kerana ada perkara yang manusia mampu memilih dan bahkan ada perkara yang manusia tidak diberikan pilihan untuk memilih. Tatkala manusia tidak diberikan pilihan maka itulah hikmah Allah kepada manusia.
.
Dalam perkara yang manusia diberikan pilihan samada memilih yang baik atau buruk, Allah S.W.T mengutuskan Para Rasul untuk mengarahkan manusia untuk melakukan sesuatu atau jangan melakukan sesuatu. Di sinilah letaknya keadilan Allah S.W.T. Tatkala manusia tidak diberikan pilihan maka Allah S.W.T telah menyediakan yang terbaik untuk manusia. Apabila manusia diberikan pilihan Allah tidak membiarkan akal manusia memilih dalam keadaan Allah mengetahui kelemahan akal manusia untuk memilih.
.
.
Kuliyah bertempat :
Masjid Ikhwaniah, Taman Cheras Utama, Bandar Tun Husien Onn.
Tarikh dan Masa :
Hari Sabtu, Selepas Subuh, setiap minggu ketiga .

0 comments:

Post a Comment