Pages

Thursday, September 12, 2013

Program kami RM5 je :)


Kali ini GEMPAQ sekalai lagi menjelma. Untuk siri ke-3. Untuk kesekian kalinya program yang kami anjurkan mendapat sambutan yang Al-Hamdulillah. Bemula Jun 2011, ini adalah siri2 program yang kami anjurkan dengan tema JOM BUDAYAKAN ilmu.

Bila bercerita pasal program, kadang2 orang bertanya, banyak ye program Ustaz ?. Saya cuma kata Al-Hamdulillah. Ada juga yang nakal bertanya : Fuhh kayalah Ustaz, banyak masyuk. Hehehehe, pun saya kata Al-Hamdulillah. Ada masa kita boleh kongsi kekayaan saya. Hehehe. Iskh Iskh Iskh. Jom kita kira. Antara program yang saya buat Jom Membina Matlamat. Kita ada lebih kurang 10 orang kakak dan abg Fasi yang sebahagiaannya kami bayarkan tambang dan berikan sedikit duit minyak. Kita pun ada jemput dua orang ustaz untuk buat pengisian. Tak lupa juga ada makan pagi, makan tengahari, makan malam, makan pagi esoknya. Semua pelajar dapat pelbagai hadiah dan seorang dapat sehelai T-Shirt yang harganya sekitar RM 10. hehehehe. Berapa ye saya untung.. Ha kalau nak tahu kena tanya berapa yuran penyertaan. Yurannya sebanyak RM5 shaja. Ringgit Malaysia Lima sahaja. memang tak ada kosng hujung tu. memang lima aje. Ye Lima. Errr kayakan buat program???. Itu bukan yang pertama bahkan selepasnya adalah berbelas lagi program menyusul dan sebelumnya dah berpuluh program seumpamanya. Haa itu belum dikira hanya setengah sahaja yang bayar yuran. Hehehehe. Alhamdulilah. Itu kepuasan kami.

Cuma kadang-kadang jadi tak tahu arah dan tak tahu nak kata apa, bila ada penceramah-penceramah yang meletakkan harga sampai saya sendiri terduduk. Jangan risau.. insya Allah kalau tak letak pun, orang tahu berpa nilai anda. Pengalaman menguruskan program untuk masyarakat. Cadangnya naklah menjemput seseorang untuk buat pengisian. Sangat terkejut bila dimaklumkan duit cash yang diminta sebanyak RM3500. What RM3500 ???. Surau kami nak dapat RM 3500 tu kena tunggu berbulan-bulan. Saya cubalah mintak2 kurang kalau boleh dikurangkan adalah peluang orang kampung untuk mendengar ceramahnya secara live. Biasa tengok dalam Tv je. Sedih sangat saya, satu sen pun tidak mahu dikurangkan. Sedih. Sedih. Sedih.

Kami di Al-Muqri pun bukan tidak biasa menjalankan kursus dan latihan di pelbagai sektor awam atau swasta. Teringat lagi pengalaman Manager saya diminta mengubah quotation kerana tawaran kami terlalu rendah. Kami katakan kami bukan cari untung, kami menyampaikan ilmu. Sekadar lepas keperluan, maka memadai. Baiknya hati Pegawai tersebut, minta kami ubah quotation dan katanya itulah harga pasaran sekarang. Saya cuma senyum.

Apa-apa pun setiap orang ada hasrat yang terpendam di dalam lubuk hatinya. Apa yang mereka inginkan itulah yang mereka dapat. Yelah orang meniaga mestilah nak cari untung, tetapi ingatan saya jangan ambil kesempatan dari kesempitan orang. Binalah manusia dengan kejujuran dan keikhlasan. Salam Program.

0 comments:

Post a Comment