Pages

Sunday, January 31, 2010

Kenapa dengan KITA ?.

Maaf.. lama sangat tak berblog.Ada banyak sangat alasan nak bagi ni ;). Tapi itu cuma alasan jer kan. Apa pun terima kasih kepada pembaca setia. Sekarang ni sibuk pulak dengan Facebook. Saya mula menjawab persoalan-persoalan, pertanyaan-pertanyaan spontan dan sikit2 tazkirah ringkas di face book. Saya rasa lagi intraktif dan pantas dalam menyampaikan maklumat. tu yang kadang2 tak terlayan jugak blog ni ;)

Akhir-akhir ini budaya berpeluk dikalangan artis dah jadi macam perkara biasa. Dalam Filem tak payah ceritalah kompem berpeluk. Bila ditanya sebab apa ?. Dia akan kata pengarah yang suruh. Tetapi gejala ini diluar lakonan juga menjadi semakin parah dan menjadi-jadi.

Orang ramai bertanya, kenapa ustaz nak cakap tentang Artis. Dunia artis itu sendiri pun dah bercampur baur di antara haram dan halal. Bahkan boleh dibilang berapa yang halalnya. jadi... tak jadi isulah, kalau mereka nak peluk ker, cium ker, apa ker.

Yelah dari satu sudut betul tu. Tapi apa pendapat anda bila berlaku kebakaran dalam hutan?. Kenapa nak kena padam api tu ?. Bukankah kayu memang kawan karib api. Kadang2 Bomba kena siram pulak dekat pokok yang belum terbakar. Sebab apa yer ?. Haaa sebab nak selamatkan pokok yang belum terbakar. yang dah terbakar tu memang dah tak boleh buat apa dah. jadi kita kena siram jugak. Tapi bukan sebab nak gunakan kayu yang dah terbakar tu. Tapi sebab nak selamatkan kayu yang belum terbakar.

Saya menyarankan pihak2 yang berkuasa supaya memandang gejala ini sebagai suatu gejala yang perlu dibenteras. takkan masa diorang nak ambil hadiah tu tak ditaklimatkan dulu kena buat apa. Tak cakap ker. yang peluk tu tak payah buat.Bukan masalah mereka tu, Tapi kita nak selamatkan orang lain. Supaya tabiat buruk itu jangan menular dan menjadi tabiat dalam masyarakat.

0 comments:

Post a Comment