Pages

Sunday, January 10, 2010

Pagi yang terang

Isnin tiba lagi dalam turutan hari-hari tang mendatang. Bagi sesetengah orang Isnin merupakan hari yang sangat dinanti-nanti. berbeza pula dengan sesetengah orang yang lain, yanng melihat Isnin sebagai hari yang paling membosankan. Bosan sebab apa sebab hari Isnin, kita kena pergi kerja, pergi sekolah, kena buka kedai, kena hadiri mesyuarat dan macam-macam lagi yang dikaitkan dengan hari ini.
.
Kalau hari ni ada yang bercadang nak pergi hospital, maka elakan hari Isnin kerana hari Isnin memang orang ramai. Nak ke pejabat POS pun orang ramai. Nak servis kereta pun orang ramai. Ke mana nak pergi Isnin ni ?. Mana-mana pun orang ramai. Kenapa yer ?.
.
Apa pun bukan niat saya nak membebel pasal hari Isnin. Apa pun Isnin itu akan datang. kalau panjang umur kita jumpa lagi Isnin hadapan. Harini nak kongsi satu perkara yag sangat menarik.
Ada kaitan dengan kuliyah saya malam tadi di Taman Senangin, Seremban, Negeri Sembilan. Ermm yang duduk dekat-dekat area tu bolehlah jumpa saya di sana. Ahad minggu keempat setiap bulan. Kita baca dua kitab. Fiqh Manhaji dan Tarikh Tasyri'. Bukan nak cerita yang tu.
.
Apa yang nak saya kongsikan adalah respon yang saya dapat bila mana saya cuba timbulkan Isu, belajar solat dan belajar meningkatkan kualiti solat. Ada beza tak ?. Pasti berbeza kan. Tapi apa bezanya ye. Bukan sekar berbeza dari sudut sebutan dan ejaan sahaja. Itu budak tadika pun tahu. Tapi kita nak tengok bezanya pada kita.
.
Bila agak-agaknya anda belajar solat ?. Ermm kebanyakan kita belajar solat waktu di darjah satu, dua atau tiga. Ada yang belajar masa masuk Tadika Islam ABIM. Tadika KEMAS tak tahu pulak saya, ada belajar solat ker tidak. Seingat saya selama dua tahun saya belajat tadika KEMAS makan je yang banyak. Heheheh. Mungkin ada yang belajar solat masa dia belajat kat PASTI. Atau mungkin Mak dan Ayah yang ajar seawal usia 7 tahun.
.
Selepas kita berjaya menghafal doa-doa dan bacaan-bacaan dalam solat tu, bila lagi kita belajar solat ?. Ermm tak ada kan ?. Sebab apa tak ada ?. Sebab kita dah hafal . Betul tak ?. Kenapa nak belajar lagi bila dah hafal ?. Hebat hebat.
.
Sebab tu ada di antara pelajar saya bila disuruh baca doa qunut, dia kata " Dulu ada hafal ni..Tapi dah lupa pulak ". Aik solat ni boleh main lupa-lupa ker ?. Sebab tu tuan-tuan, adik-adik, kakak-kakak yang saya sayangi. Bukan sekadar kita belajar solat, kita kena belajar juga nak tingkatkan kualiti solat. Ermm maksud tingkatkan kualiti tu apa yer ?. Ringkasnya saya katakan kita belajar untuk memperhalusi setiap gerakan-gerakan, bacaan-bacaan dan sebagainya. nak perhalusi macam mana ?. Haa maka kena cari Ustaz tolong tengokan bacaan kita, tengokan gerakan kita. Betul ker tak . Tepat ke tidak.
.
Ada tak kita buat macam tu ?. Mesti tak ada kan. Sebab kita selama ini cuma belajar solat tetapi belum belajar meningkatkan kualiti solat..
.
Ustaz Khir : Solat yang berkualiti menatijahkan modal Insan yang berkualiti ( macam slogan hari kualiti la pulak : ) )

0 comments:

Post a Comment