Pages

Tuesday, July 14, 2009

JOM REFRESH IMAN..

Masuk je bulan rejab maka dimana-mana tempat pun akan cerita tentang Israk dan Mikraj Nabi S.A.W. Menarik kan ?. Sentiasa saya ulang2 ini adalah kesempatan untuk kita berubah. Peristiwa yang berlaku kepada baginda S.A.W. adalah momentum baru untuk kita terus maju dan mara ke hadapan.

Bagi mengenang di antara peristiwa yang sangat hebat yang berlaku kepada baginda S.A.W. berbanding dengan peristiwa2 yang lain, Israk Mikraj mempunyai jutaan makna dan maksud tersirat yang tidak akan selesai kita ulang-ulang dan ungkapkan di dalam pelbagai majlis. Sebab itu bila kita semakin mengkaji peritiwa ini kita sentiasa mendapat perkara yang baru. Semakin kita menghayati dan menelitinya kita akan menemui perkara yang baru. Itulah namanya mukjizat.

Cerita pasal mukjizat ni teringat kepada ceramah Sidi Abdul Rasyid. Bagaimana beliau mengupas kehebatan mukjizat Nabi. Jom kita refresh iman kita. Tengok perbandingan kita duduk di mana. Nabi Nuh ada mukjizat, bila dia menunjukan mukjizatnya kepada Umatnya tidak ramai di antara mereka yang beriman. Nabi Musa pun sama. Bila kita baca cerita Nabi Musa kita mesti rasa, nape lah bodohnya si Firaun tu..dah Nabi Musa tunjukan macam2 mukjizat pada dia..nape dia tak beriman.

Nabi kita pun ada mukjizat. Nabi dah tunjukan mukjizatnya kepada musyrikin Makkah. Kita pun kata ” Apalah diorang ni mukjizat Nabi punya hebat...kenapa tak percaya ?”. mmm kita pernah tak tengok mukjizat Nabi ?. Kita tak tengok bulan terbelah kan ?. Kita pun tak tengok Nabi Diisra’kan, kita pun tak tengok pancaran cahaya keluar dari mulut nabi kan?. Kalau kita tengok kita semakin beriman ke tak agaknya ?. Tapi perasan tak ? kalau kita hidup zaman Nabi dan melihat secara live pun mukjizat tersebut, itu bukan jaminan keimanan dan bukan juga jaminan kekuatan Iman. Belum tentu kalau kita tengok mukjizat tu iman akan semakin kuat. Sebab apa saya kata begitu ?. Sebabnya mukjizat-mukjizat yang kita sebutkan tadi adalah sebahagian mukjizat2 yang ulamak kategorikan sebagai mukjizat kecil... memang betul kita tak menyaksikannya. Tapi kita tak dapat tengok yang kecik dan sebenarnya kita tak perasan kita hari2 tengok mukjizat Nabi yang paling besar ?. Hah tak tahu ?. Nape tak tahu ? Laa tu yang ngkau letak dalam almari dan yang berabuk2 tu.. Tu mukjizat nabi tu bang.. Kita tak terdetik pun nak tengok.. Kita kadang2 baca pun tidak. Isyh isyh isyh... teruknya kita ni kan ( sama je kita ni )..

Kalau Al-Quran..Mukjizat yang paling besar pun kita tak heran.. macamna pulak mukjizat2 yang lain. Lagi kita tak akan heran kan ?. Maka mustahil tak.. kalau-kalau ( andaian saja ) kita lahir zaman Nabi , kita ni pun tak akan pasti kita jadi pengikut Nabi ke tidak. Sebab apa... sebab hati kita tidak cenderung dan tak taajub pun dengan mukjizat Nabi.

Pelik kan kita selalu cerita pasa Abu Lahab, Abu Jahal, Firaun, Haman dan ramai lagilah mereka yang tidak beriman dan tak takut pun dengan Allah dan tak heran dengan mukjizat Allah... tapi sebenarnya kita boleh tengok bayangan mereka zaman kita ni. Bahkan mungkin ramai lagi dan lagi teruk pun ada kot. Seteruk2 Firaun, firaun bertemu dengan Nabi Musa dan tengok Nabi Musa tapi yang ada zaman ni Nabi Musa pun tak kenal ada.... Tak caya ?. Yang sedanng membaca anda kenal tak Nabi Ilyas.. Cerita sikit pasal Nabi Ilyas.. Haaa...dah tak dapat.. Kira kantoi la tu. Hehehehe. Jom kita Refresh Iman kita... Copp Copp jap! Ada istilah baru saya jumpa, sama macam yang saya gunakan , dia kata Jom kita Recharge Iman Kita... Menarik gak tu. Apa2 pun selari ngan hadith Nabi جددوا إيمانكم Nabi kata : ” Perbaharui Iman Kamu”, Jadi nak refresh pun boleh dan recharge pun boleh, jangan reject sudah...

0 comments:

Post a Comment