Pages

Wednesday, July 15, 2009

KULIYAH SEJARAH PERUNDANGAN ISLAM

Kita masih lagi membincangkan keadaan dan suasana masyarakat Arab sebelum kedatangan Nabi S.A.W. Kalau kita imbas belakang sedikit dari yang kita ceritakan minggu lalu. Ketika zaman Nabi Ismail, kebanyakan orang Arab menyahut seruan Nabi Ismail. Mereka menyembah Allah dan mengesakan-Nya. Tetapi setelah sekian lama, mereka mula lupa dan menjauhkan diri mereka dari agama. Sebut tentang lupa ni.. saya pun ada buat suatu penelitian yanng sangat menarik tentang lupa. Insya Allah ada masa kita ceritakan. saya juga cuba mengupas, betul ke makan kepala ikan jadi lupa ?. Betul ker kalau baca batu Nisan boleh jadi lupa ?. Lupa ni sebenarnya apa yer ?. Penyakit ke tabita yanng boleh diubah. Insya Allah kitabincangkan pada masa2 yang akan datang.
.
.
Seperti saya sebutkan pada minggu yang lalu keadaan agama dan pegangan masyarakat Arab mula berubah pada zaman Amru bin Luhay. Siapakah dia Amru bin Luhay ni ?. Beliau merupakan salah seorang pemimpin masayarakat arab dari suku atau kaum Khuza'ah. Beliau dikenali sebagai seorang yang sangat lemah lembut, bersopan santu, tutur katanya lembut. Kerana keelokan sikapnya itu masyarakat arab Makkah ketika itu memandanngnya denngan penuh penghormatan. Ala kalau zaman2 kita2 yang jahil kita mungkin anggap dia ni macam tok lebai lah tak pun tok wali. memang kalau kita baca sejarahnya pun dia seorang yang kuat beribdah. Tetapi rupanya Syaitan itu lagi bijak dan cerdik dengan tipu muslihat.
.
.
Pada satu ketika Amru bin Luhay bertolak ke Syam untuk berziarah. Dan dia sangat terkejut melihat ramai masyarakat di Syam menyembah berhala. Maka Syaitan pun datang Jeng jeng jeng.. Datanglah idea kepada Amru bin Luhay untuk membawa satu berhala itu balik ke Makkah. Kerana pada tanggapannya, mungkin ini adalah amalan Nabi2 terdahulu yang telah terhakis di Makkah. Ye lah maklum saja, Syam adalah tempat kebanyakan Nabi2 berada di sana. Maka dia pun beranggapan bahawa itu adalah suatu amalan yang sangat mulia.
.
.
Maka apabila dia balik ke Makkah, dia pun membawa berhala pertama ke tanah suci Makkah. Berhala tersubut dinamakan sebagai Hubal. Haa fakta ni kena ingat tau. Berhala yang pertama di Makkah adalah Hubal tau. Maka apabila dia balik ke Makkah dia pun mula mengajak penduduk Makkah supaya menyembah berhala. Dia pun mengajar masyarakat Makkah supaya menjadikan berhala sebagai perantara Tuhan di muka bumi. Sejak dari itu berkembanglah aktiviti penyembahan berhala di Makkah. Dicipta pula behala2 yang sangat besar. Tak tahulah pulak besar mana. Sama ke tak dengan apa yang ada kat Batu Cave tu. Itu pun tak tahu. Hehehehe. Antara berhala-berhala besar di Makkah adalah Mannah diletakan di persisiran laut Merah, Al-latta diletakan di Thaif, dan Al-Uzza di lembah Nakhlah.
.
.
Apabila aktiviti penyembahan berhala semakin menjadi-jadi Syaitan mula menunjukan kuasanya. Amru bin Luhay dengan izin Allah dapat berkomunikasi dengan Jin. maka di arahkan Jin-jin itu supa mencari berhala-berhala yang pernah ada pada zaman Nabi Nuh dan telah tenggelam kerana banjir besar. Maka jin-jin tadi pun mengeluarkan berhala-berhala tersebut, di antaranya berhala Waad, Suwaa, yaghuth dan Nasr yang mana dikatakan kesemuanya ini tertanam di Jeddah. Kemudian berhala-berhala yang dikeluarkan ini di letakkan di suatu tempat yang namanya Thihamah. Mesti pembaca2 pening nak bayangkan tempat2 dalam kuliyah kita hari ni kan ?. hehehehe namanya pun belajar sejarah kan ?.
.
.
Antara undang2 yang mereka buat atau kita nak sebut macam syariat mereka di dalam beribadah :
.
  1. Merek menyerahkan korban mereka kepada berhala
  2. Mereka mengkhususkan sesuatu makanan kepada berhala
  3. Bernazar terhadap tanaman dan ternakan

Dan macam2lagilah. Nak sebut pun tak ingat dah, sebab banyak sanngat yang mereka buat untuk berhala mereka ni.

.

Bermula dari sinilah penyembahan berhala mula mereka ke seantero persada. Sebab diantara usaha gigih Amru bin Luhay, dia akan mengedarkan berhala-berhala tersebut kepada setiap pengunjung yang datang. Maka bayangkan setiap pengunjung yang menunaikan haji akan balik bersama-sama berhala dan semakin bertebaranlah gejala ini di atas muka bumi. Mmmm kesian Amru bin Luhay ni. Sebab ajarannya menyebabkan dosanya sentiasa berpanjangan...

.

Ok. Bersambung lagi di minggu hadapan..

0 comments:

Post a Comment