Pages

Tuesday, August 4, 2009

Membentuk manusia yang bertamadun..

Tamadun .. Apa ye tamadun ?. Anda pernah dengar apa itu tamadun ?. Kita ni masuk dalam kategori mereka yang bertamadun ke?. macam-macam persoalan berlegar dibanak saya waktu membaca buku "Anugerah Islam untuk ketamadunan" karangan Dr Muhammad 'Imarah. Buku yang sangat menarik untuk kita kongsi bersama. Buku ni ada jual dipasaran dengan terjemahan Dr. Muhammad Nur Manuty. Menarik dan sangat mendatangkan kesan. Kebetulan buku ini saya perolehi waktu menyampaikan ceramah di Majlis Agama Islam Negeri Sembilan.

Saya memetik komen Dr Muhammad Nur Manuty, beliau menyebutkan : " Karya Muhammad "imarah adalah sesuai untuk semua peringkat masyarakat. buku ini tidak sahaja sarat dengan idea-idea konvensional tentang tamadun, tetapi ia juga mengemukakan idea-idea ijtihadiyy tentang kaedah-kaedah yang praktis bagi membina semula tamadun Islam yang lebih bermakna pada masa hadapan. Sesunguhnya kelahiran buku ini dapat menyumbang ke arah pengukuhan faham Islam sebagai addin al-hadari serta komprehensif" .


Wah.. pening kalian baca ye. Sekali-sekala cerita dalam laras akademik pulak hehehe.


bila kita bandingkan pendapat sarjana-sarjana barat dan Islam tentang ketamadunan kita sendiri pasti akan melihat bahawa mereka mengakui tamadun Islam hanya akan wujud bila masyarakat semakin hampir dengan Islam. Berbeza dengan tamadun barat, mereka menganggap bahawa tamadun itu bermula apabila agama terpisah dengan kemajuan. Berbeza kan ?. Sebagai bukti Profesor Richard E. Sullivan menekankan peranan agama dalam pembentukan tamadun Islam. tegasnya lagi, tamadun Islam adalah hasil dari agama itu sendiri.


Maka kita hanya akan dikira bertamadun apabila kita dekat dengan Islam. Sebab Islam tidak hanya melihat kepada luaran dan mengabaikan spritual manusia. Kalau kita hanya melihat ketamadunan itu dari luaran sahaja maka seolah-olah kita mengenepikan peranan agama di dalam pembentukan manusia. Ye tak ?. Ketika itu manusia tidak ada beza dengan binatang kan. Bahkan binatang lagi hebat dari manusia. Cuma bandingkan kita dengan gajah. Dari sudut fizikal gajah lagi kuat adakah gajah lagi bertamadun dari kita ?. Bandingkan pula manusia dengan labah-labah. Labah-labah mampu membina rumahnya hanya menggunakan air liur tanpa bantuan mana-mana arkitek bertauliyah. JKR pun tak pernah tengok sarang labah2 ni sesuai ke tak untuk kediaman. Canggih tak labah-labah ?. Mestilah canggih kan ?. Boleh ker kita katakan Labah2 lagi bertamadun dari kita ?. Kita pun tak mampu buat macam labah2 kan. dengan pelbagai agensi pantau pembinaan bangunan kita. Tapi baru setahun pakai dah runtuh ..


Maka sebab itu Tamadun Islam bukan dinilai melalui bangunan-bangunan yang hebat-hebat tu, tetapi manusia akan bertamadun bila dia semakin hampir dengan Allah.


Ustaz Khir : Kita ni bertamadun tak ?

0 comments:

Post a Comment