Pages

Thursday, August 13, 2009

Salam Jumaat

Apa khabar semua pembaca setia blog saya dan semua yang datang menziarah. Lama sangat dah tak ber-update blog ni. Dalam seminggu ni kesihatan tak menentu. Mudah-mudahan Allah berikan kesembuhannya. اللهم أنت الّشافي لا شفاء إلا شفائك. Ditambah lagi dengan keadaan yang tak menentu sekarang. Nyata Allah sedang berbicara dengan kita tentang sesuatu. Tentang apa agaknya ?. benarkah manusia semakin jauh dari Allah. Betul kah kita semakin gagal memahami diri kita ?. Sama-sama lah kita renungkan. Teruskan berdoa dan teruskan thabat di atas jalan agama dan perjuangan agamanya.

Saudara-saudara sekalian. dalam hidup ini kita terpaksa melalui macam-macam keadaan dan suasana kan. Adakalanya kita bergembira dan adakalanya kita bersedih. Dalam apa keadaan pun ucapkan الحمدلله . teringat saya kisah dogeng yang sentiasa saya sebut di dalam ceramah-ceramah saya. Kisah seorang Raja dan Khadamnya. Raja ni seorang raja yang sangat suka berburu. Tetapi biasanya bila dia pergi memburu dia akan membawa bersama-sama dengannya Khadamnya yang seorang tu. Khadan ni ada suatu sifat yang sangat terpuji yang disukai oleh Raja berkenaan, menyebabkan dia menjadi Khadam kesayangan Raja.

Pada suatu hari, Raja mengajak si Khadam pergi berburu. Mereka pun mula meredah hutan belantara. Semakin jauh berjalan mereka semakin keletihan, dalam keadaan itu Khadam tetap mengungkapkan الحمد لله - الحمد لله - الحمد لله . Dah jauh berjalan mesti penat gila kan. yang si Khadam masih menyebut الحمد لله sangat ajaib. Kita ni kadang2 dah penat kita dah tak ingat dah. Kalau lapar sangat kita pun bedal semacam jer. Kalau ngantuk sangat kita pun baring jer. teruskan cerita tadi lagi. Maka setelah penat berjalan akhirnya melintaslah seekor rusa di hadapan mereka, maka sekali lagi si Khadam mengungkapkan الحمد لله . Raja bersedia dengan busur dan anak panahnya mengarah kepada rusa tersebut. Zassss kelajuan anak panah tadi menusuk ke dalam jantung si rusa menyebabkan ia tidak mampu bergerak. Mereka pun dengan pantas menerpa ke arah si rusa. Sambil lidah si Khadam mengungkapkan الحمد لله - الحمد لله . Raja dengan pantas mencabut pedang dari sisinya untuk menyembelih si rusa. Dengan ketentuan Allah Si Raja terpotong jari kelingkingnya. Apa agak-agak yang dikatakan oleh si khadam tatkala melihat jari kelingking Raja terpotong ? . Haa pastinya dia mngatakan الحمد لله سيكون خيرا إنشاء الله . Katanya : " Insya Allah akan ada kebaikan padanya ". Si Raja lantas memandang kepada Khadamnya dengan penuh kebengisan. " Wahai Khadam..kamu mengatakan Al-Hamdulillah kepada jari beta yang terpotong ???. Akhirnya si Khadam dipenjarakan. Kesian kan. tetapi khdam tetap mengucapkan Al-Hamdulillah. Nak tahu cerita selanjutnya. nanti saya sambung yer. Ada keje nak buat ni. Hehehehe

0 comments:

Post a Comment