Pages

Sunday, August 23, 2009

RAHSIA PUASA DI DALAM صوم

Dah masuk hari ketiga ni. Macamna puasa anda semua ada ok ?. Mintak2 dan harap2 Ok. Seronok masa puasa2 ni tengok cite Upin dan Ipin kat Tv 9, sementara tunggu2 berbuka tu kan. tulah kadang2 tengok citer katun lagi bermanfaat dari tengok citer2 Melayu yang mengarut-mengarut tu :).
Hari ni nak cerita Pasal Puasa. Puasa dalam bahasa Arab صوم . Haa jadi Rahsia puasa pun ada dalam صوم tu.
ص
ص ni stand for Sabar. Puasa ni kena banyak2 sabar. Tengok makanan yang sedap2 pun sabar. Sabar ni kedudukannya tinggi di sisi Allah. Banyak sangat ayat berkaitan dengan sabar. Antaranya firman Allah وبشِّرِ الصَّابِرِين، Berbahagialah orang-orang yang bersabar. Dalam bulan Ramadhan ni ada macam2 keistimewaan. Ramadhan tu ada kelebihan sendiri. Puasa pun ada kelebihan sendiri. Kelebihan ramadhan + Kelebihan Puasa = Super Hebat. hehehehe. Sebab tu bulan ramadhan ni bulan hebat. Antara kehebatannya adalah Sabar. Sabar ni adalah sifat yang super hebat!. Sebab tu dalam Kitab nasihat-nasihat agama (النصائح الدينية ) ada disebutkan suatu hadith yang yang menyatakan الإيمان شطران iman itu ada dua bahagian, pertama Sabar kedua Syukur. Haa kan tinggi sabar tu sampai dikatakan ia menyerupai sebahagian Iman. Sabar dalam puasa ni ada banyak .
  1. Dengan Puasa kita sabar dalam melaksanakan Ibadat. tengah-tengah hari waktu kita lapar tahap maksima tu. Kita sabar jer. Sabar jerlah nak buat macamna. kalau mengeluh kurang pahala tau.
  2. Puasa juga mengajar kita sabar di dalam meninggalkan dosa. Melihat kenikmatan dosa kena sabarlah. Sebab sabar dapat menahan diri kita dari melakukannya. Dalam bulan puasa ni bukan sekdar benda2 haram jer kena tinggalkan, benda2 yang dihalalkan pun kena tinggalkan. makan tu hukumnya harus. Tapi dalam bulan ramadhan tengahari mana boleh makan. Bersama suami dan isteri tu hukumnya halal. Tapi tengah-tengah hari mana boleh ehem ehem.. Jadi yang baru-baru kahwin tu Ustaz nasihatkan banyak2 sabar ye.

و

Manakala و pulak stand for wara'. Yang membezakan puasa golongan khusus dengan puasa kanak-kanak adalah dengan adanya sifat wara'. Seperti sifat sabar, wara' juga adalah rahsia untuk mendapatkan puasa super hebat. Apa ye wara' ni ?. Banyak takrifan ulama' tentang wara' saya cenderung untuk mengambil ta'rifan meninggalkan benda2 syubhah dan perkara-perkara harus yang berlebihan. Sebagai contoh. ermm tidur tu haruskan..tapi janganlah tidur yang berlebihan. Dia cuma banngun bila solat jer. yang lain tidur. Pun tak dibolehkan jugak tu. Memanglah puasa dia sah tapi kurang lah pahala. Jadi penting untuk ada sifat wara' ni. Wara' juga perhiasan ulamak-ulamak. ia umpama selendang indah yang tersimpuh di bahu mereka. Dalam membeli-belah ketika ramadhan ni pun, samada untuk juadah berbuka atau untuk persediaan raya, utamakan sifat wara'. Jangan diikutkan nafsu kita, habis pahala sepanjang ramadhan. Utamakan WARA' di dalam setiap pilihan.

م

Untuk م stand for Muhsinin (محسنين ) . bagi memastikan puasa kita puasa yang hebat, kenalah bersifat dengan sifat golongan Muhsinin. Ikhlas, jujur, taqwa dan ihsan menjadi garis panduan kehidupan. Muhsinin ni adalah pakej lengkap akhlak mulia. Orang muhsin adalah orang yang baik. Muhsinin adalah orang yang jujur, muhsinin adalah orang yang pemurah. Muhsinin adalah mereka yang bertaqwa. Muhsinin adalah mereka yang sentiasa bertaubat.

.

Dengan adanya gabungan ص و م maka jadilah orang yang disebutkan oleh Allah iaitu golongan Muttaqin. Ermm pening pulak..kejap mihsinin kejap Muttaqin. Muttaqin tu apa pula ?.

.

Haa nak faham mudahnya begini. Kita andaikan Ramadhan tu kilang. Kilang yang memperoses bahan-bahan mentah kemudian keluarlah produk. kilang Ramadhan memperoses bahan-bahan mentah yanng kita ada. Kalau bahan-bahan mentah kita itu adalah sabar, Wara' dan Muhsinin maka produknya adalah Muttaqin. jeng jeng jeng renung-renungkan pulak apa bahan mentah kita, kalau bahan mentah yang kita ada sepanjang dalam kilang Ramadhan itu Tidur, ngantuk, lapar dan dahaga aje maka kita akan dapat produk Mukhsirin ( orang-orang yang rugi ). takkan kita akan dapat produk yang sama kalau bahan mentah berbeza. Kalau yang kita bancuh tu ikut acuan kodok mesti keluar kodok takkan keluar kuih Keria pulak kan ?.

.

Tapi yang ramainya kita ni kan, bancuh ikut bancuhan kodok tapi ada hati nak makan kek. Pelik pelik pelik dan memang pelik. Kalau Tak sabar, tak wara' dan Tak ada sifat2 Muhsinin boleh ke nak jadi Muttaqin ( orang yang bertaqwa ) ?.

1 comments:

زهرة حلوة said...

salamu'alaykum..
btl3 ustaz..
mcm ne na jd produk yg dmaksudkn andai acuannya ta smpurna..
bulan Ramadhan bulan Mahgfirah dan rahmatNYA yg tiada pd bulan2 Islam yg lain..
alhamdulillah ad pngjrn yg trbaik buat ana amalkan..
insyaAllah..
lgpun,bln Ramadhan ni mendidik kta dlm bramal dn brmuhasabah diri..yg mana diistiqamahkn slama 30 hari shingga mampu mmbwa kepada brkekalannya dn dpt jd amalan pd bulan2 slps Ramadhan..insyaAllah...
Salam Ramadhan Al-Mubarak ustaz..
dn slmt bramal~

Post a Comment