Pages

Sunday, November 15, 2009

Pagi ni hujan lebat..

Sejak kebelakangan ini hujan turun dengan mencurah-curah di berberapa tempat. Keadaan sebegini yang berterusan menyebabkan banyak tempat ditenggelami air. Dalam erti kata lain satu lagi fenomena yang dikaitkan dengan alam sekitar sedang melanda Negara . Banjir. Ya banjir di mana-mana. Banjir yang datang meragut apa sahaja yang cuba menghalang laluannya.

Bila cerita pasal banjir ni teringat cerita ustazah masa zaman sekolah-sekolah dulu. Cerita tentang Nabi Nuh dan banjir. Ya Nabi Nuh. Nabi yang Allah utuskan kepada umatnya. Nabi yang Allah anugerahlan dengan umur yang sangat panjang. Bayangkan ada pendapat mengatakan Nabi Nuh ni umurnya 950 tahun. Pergh! Lamanya umur Nabi Allah ni. Baginda berdakwah kepada umatnya beratus-ratus tahun, tetapi hanya berberapa puluh orang sahaja yang menyahut seruan dakwahnya. Bukan sekadar jumlah yang menyahut dakwahnya kecil, individu yang hampir dengan baginda pun menolak ajakannya untuk beriman kepada Allah.

وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلاَ تَكُن مَّعَ لْكَافِرِينَ {42} قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ َحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ {43} وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءكِ وَيَا سَمَاء أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاء وَقُضِيَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْداً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ {44}

42. (Mereka semua naik) dan bahtera itupun bergerak laju membawa mereka Dalam ombak Yang seperti gunung-ganang, dan (sebelum itu) Nabi Nuh memanggil anaknya, Yang sedang berada di tempat Yang terpisah daripadanya: "Wahai anakku, naiklah bersama-sama kami, dan janganlah Engkau tinggal Dengan orang-orang Yang kafir".
43. Anaknya menjawab: "Aku akan pergi berlindung ke sebuah Gunung Yang dapat menyelamatkan Aku daripada ditenggelamkan oleh air". Nabi Nuh berkata: "Hari ini tidak ada sesuatupun Yang akan dapat melindungi dari azab Allah, kecuali orang Yang dikasihani olehNya". dan Dengan serta-merta ombak itu pun memisahkan antara keduanya, lalu menjadilah ia (anak Yang derhaka itu) dari orang-orang Yang ditenggelamkan oleh taufan.
44. Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit Dengan berkata: "Wahai bumi telanlah airmu, dan Wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu". dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas Gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): "Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang Yang zalim".

Makanya dengan perintah Allah Langit memuntahkan hujan selebat-lebatnya, bumi menhemburkan airnya. Berlakulah banjir besar yang meranapkan segala ketamadunan yang ada. Turut memusnahkan segala kekufuran, segala kemunafikan dan segala kemaksiatan kepada Allah. Manusia seluruhnya kembali kepada Allah. Alangkah indahnya hidup dilingkungi keimanan yang sedemikian.

Mungkin banjir ditempat kita hari ini tidak seganas banjir yang pernah membinasakan kaum ingkar Nabi Nuh A.S. Tetapi banjir itu tetap banjir yang sama. Banjir yang tetap datang dari Tuhan yang sama. Komposisinya juga sama. Ikatan Hidrogen dan Oksigen ( H2O ). Banjir yang sama juga datang bagi menunjukan bahawa di sana ada sesuatu, kalau pun boleh katakan sesuatu mungkin bukan sesuatu tetapi bahkan semuanya yang kita tidak mampu dan diluar keupayaan kita. Siapa yang mampu menahan hujan dari turun ?. Walau pun ramai yang mendakwa jadi bomoh hujan, dengan pelbagai cara tetapi hujan itu tetap berada di dalam kekuasaan Allah. Ermm mungkin ada yang bertanya, macamna pulak dengan doa minta turun hujan ( Istisqa’) dan doa minta alihkan hujan. Ia masih di dalam leluasa Allah kan ?. Bukan pada tangan kita. Kita minta apa yang ada pada Allah untuk kita gunakan. Dengan syaratnya mohon pada Allah dan bukan upaya kita. Kita tetap tidak berupaya.
.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ قَالَ أَخْبَرَنَا أَبُو ضَمْرَةَ أَنَسُ بْنُ عِيَاضٍ قَالَ حَدَّثَنَا شَرِيكُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي نَمِرٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَذْكُرُ أَنَّ رَجُلًا دَخَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِنْ بَابٍ كَانَ وِجَاهَ الْمِنْبَرِ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمٌ يَخْطُبُ فَاسْتَقْبَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمًا فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكَتْ الْمَوَاشِي وَانْقَطَعَتْ السُّبُلُ فَادْعُ اللَّهَ يُغِيثُنَا قَالَ فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَيْهِ فَقَالَ اللَّهُمَّ اسْقِنَا اللَّهُمَّ اسْقِنَا اللَّهُمَّ اسْقِنَا قَالَ أَنَسُ وَلَا وَاللَّهِ مَا نَرَى فِي السَّمَاءِ مِنْ سَحَابٍ وَلَا قَزَعَةً وَلَا شَيْئًا وَمَا بَيْنَنَا وَبَيْنَ سَلْعٍ مِنْ بَيْتٍ وَلَا دَارٍ قَالَ فَطَلَعَتْ مِنْ وَرَائِهِ سَحَابَةٌ مِثْلُ التُّرْسِ فَلَمَّا تَوَسَّطَتْ السَّمَاءَ انْتَشَرَتْ ثُمَّ أَمْطَرَتْ قَالَ وَاللَّهِ مَا رَأَيْنَا الشَّمْسَ سِتًّا ثُمَّ دَخَلَ رَجُلٌ مِنْ ذَلِكَ الْبَابِ فِي الْجُمُعَةِ الْمُقْبِلَةِ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمٌ يَخْطُبُ فَاسْتَقْبَلَهُ قَائِمًا فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكَتْ الْأَمْوَالُ وَانْقَطَعَتْ السُّبُلُ فَادْعُ اللَّهَ يُمْسِكْهَا قَالَ فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَيْهِ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالْآجَامِ وَالظِّرَابِ وَالْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ قَالَ فَانْقَطَعَتْ وَخَرَجْنَا نَمْشِي فِي الشَّمْسِ قَالَ شَرِيكٌ فَسَأَلْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ أَهُوَ الرَّجُلُ الْأَوَّلُ قَالَ لَا أَدْرِي

Anas bin malik mengisahkan, seorang lelaki masuk ke dalam Masjid pada hari jumaat melalui sebuah pintu berhadan minbar, dia terus menuju kea rah Nabi yang sedang berkhutbah sambil berkata : Ya Rasulullah binatang-binatang telah banyak yang terkorban, perjalanan tidak dapat diteruskan ( kerana unta-unta tidak mampu bergerak ), berdoalah kepada Allah supaya menurunkan kami hujan. Maka baginda pun mengangkat tangan seraya berdoa. اللَّهُمَّ اسْقِنَا اللَّهُمَّ اسْقِنَا اللَّهُمَّ اسْقِنَا Ya Allah limpahi kami, limpahi kami, limpahi kami. Berkata Anas : Demi Allah, Kami lihat langit terlalu cerah tanpa ada kelompok awan walau sedikit pun. Dan tidak ada juga yang menghalang pandangan kami dari melihat bukit Sal’i. Tiba-tiba kami melihat awan muncul dari belakang bukit itu, Ia datang dalam keadaan berpusar-pusar. ( ada yang menyatakan seakan-akan ia datang seperti seorang lelaki sedang terbang ) Apabila awan sudah sampai di tengah-tengah langit maka ia berserakan lalu turunlah hujan. Maka berkata Anas, Demi Allah kami tidak melihat matahari selama berhari-hari ( sehingga jumaat hadapannya ) Kemudian masuk seorang lalaki melalui pintu yang sama sebelum ini. Pada ketika itu juga Nabi sedang berkhutbah. Dia lalu menuju kea rah Nabi seraya berkata : Ya Rasulullah, harta benda sudah binasa, jalan-jalan terputus, Berdoalah kepada Allah agar dia menahan hujan dari turun. Lantas baginda mengangkat tangan seraya berdoa :

اللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالْآجَامِ وَالظِّرَابِ وَالْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ

Ya Allah turunkan hujan di sekitar kami dan bukannya di atas kami. Ya Allah di atas bukit-bukit, gunung-gunung, dataran-dataran, lembah-lembah dan hutan-hutan.

Tiba-tiba hujan berhenti dan kami keluar dari masjid dalam suasana diterangi matahari.

.

Ustaz Khir : Banyak2 kan membaca doa ini :

.

اللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالْآجَامِ وَالظِّرَابِ وَالْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ

0 comments:

Post a Comment