Pages

Wednesday, November 18, 2009

Setitis yang penuh kebesaran-Nya

الحمد لله ثم الحمد لله، الحمد لله حمداً يوافي نعمه ويكافئ مزيده، يا ربنا لك الحمد كما ينبغي لِجَلالِ وَجْهِكَ وَلِعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ، سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ لاَ أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَه إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً عبده ورسوله وصَفِيُّهُ وَخَلِيْلُهُ، خَيرُ نبيٍ أَرْسَلَهُ، أَرْسَلَهُ اللهُ إِلَى العَالمَِ كُلِّهِ بَشِيْراً وَنَذِيْراً، اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيْدِناَ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آل سَيْدِنَا مُحَمَّدٍ صلاةً وسلاماً دائمين متلازمين إلى
يوم الدين أَمَّا بَعْدُ ، وأوصيكم أيها المسلمون ونفسي المُذْنِبَةَ بِتَقْوَى الله تعالى و طَاعَتِهِ
.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ
.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْنَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
.
Mimbar hari ini ingin menarik perhatian tuan-tuan terhadap 3 teras utama.
.
1.Hujan merupakan rahmat Allah. Ia turun mengikut aturan dan ketetapan Allah. Bahkan jumlah hujan yang turun di permukaan bumi juga telah ditetapkan Allah tanpa terkurang setitis dan tidak pula lebih setitis pun, melainkan kesemuanya berada di dalam hitungan ilmu Allah.
.
Firman Allah :
.
وَالَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتاًكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ
.
11. Dan Dialah ( Allah ) Yang menurunkan hujan menurut sukatan yang tertentu, lalu Kami hidupkan Dengan hujan itu negeri yang kering tandus tanahnya. sedemikian itulah pula kamu akan dikeluarkan (hidup semula dari kubur). – Az-Zuhruf
.
Ketika ayat ini turun hampir 1500 tahun yang lalu. Maka ayat ini hampir mustahil difahami dengan pembuktian saintifik. Memikirkan dengan akal semata-mata tiada siapa mampu untuk menghitung jumlah bilangan hujan dengan tepat. Jadi sangatlah tidak mustahil tatkala ayat Al-Quran di dengarkan kepada masyarakat Arab Musyrikin, mereka mengatakan Nabi S.A.W sebagai gila, si penyihir dan pelbagai tomahan yang pelbagai. Bayangkan di dalam keadaan masyarakat Arab yang jahil bahkan tandus dari sebarang kemajuan sains dan teknologi, Baginda S.A.W membentangkan sautu fakta saintifik yang melampaui batasan kecerdikan akal manusia. Bahkan kalau pun ada orang yang cuba menghitungnya sudah pasti dikatakan gila atau tidak siuman kerana cuba menghitung setiap titis hujan yang turun. Walau bagaimana pun melalui perkembangan sains dan teknologi yang semakin maju, kuantiti yang diukur dalam hujan telah ditemui. Berdasarkan suatu pengiraan yang hampir tepat, setiap satu saat, dianggarkan 16 juta tan air disejat dan mengewap dari permukaan bumi. Jumlah air yang disejat dan mengewap dalam setahun lebih kurang 513 juta tan. Angka ini bersamaan dengan jumlah hujan yang turun ke bumi dalam setahun. Ini merupakan suatu penemuan yang membuktikan keagungan Allah dan kebenaran Al-Quran, tatkala Allah menyatakan jumlah hujan yang turun ke muka bumi adalah suatu kuantiti yang ditetapkan Allah dan mempunyai bilangan dan kadar yang tertentu. Alangkah hebatnya kuasa Allah. Mari kita melihat kebesaran Allah dalam setiap titik hujan yang turun. Setiap titis yang turun melambangkan kekuasaan Allah di sisi kelamahan manusia. Memahami hakikat ini jiwa akan menjadi sayu lantas membeku maka tersungkurlah seorang hamba sujud membesarkan tuhannya :
.
إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّداً وَسَبَّحُوا بِحَمْدِرَبِّهِمْ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ
.
15. Sesungguhnya Yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang Yang apabila diberi peringatan dan pengajaran Dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah Dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.
.
2. Bukan sekadar kelemahan kita untuk menghitung bilangan titis-titis hujan yang turun. Kita juga gagal untuk memahami, mengapakah hujan hanya turun di tempat-tempat yang tertentu dan tidak pula turun di tempat yang lain. Seluruh negara ada kawasan-kawasan yang telah dilabelkan berada di tahap jingga, kuning bahkan ada kawasan yang menerima jumlah hujan paling kering sepanjang tahun. Mungkin mengikut perkiraan kita, Alangkah baiknya seandainya hujan itu turun di gurun sahara yang tidak berpenghuni ataupun di dataran Afrika yang hanya dihuni puluhan ribu binatang, daripada ia turun di perkampungan dan kediaman kita yang kemudiannya mengundang bencana banjir di tempat kita ?. Siapakah yang mampu menghurai persoalan demi persoalan ini ? . Semakin ditanya soalan-soalan ini semakin kita membuka pekung di dada sendiri. Semakin teserlah kelemahan dan kedhaifan manusia. Allah merakamkan di dalam Al-Quran :
.
إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَداًوَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
.
34. Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan Yang tepat tentang hari kiamat. dan Dia lah jua Yang menurunkan hujan, dan Yang mengetahui Dengan sebenar-benarnya tentang apa Yang ada Dalam rahim (ibu Yang mengandung). dan tiada seseorang pun Yang betul mengetahui apa Yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun Yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi amat meliputi pengetahuanNya. – Luqman
.
Dengan memahami hakikat ini, cukup untuk menyentak kita dari lamunan. Mari bersama-sama dengan saya untuk kita menyoroti berberapa persoalan mudah ini.
.
Di mana kesombongan dan keangkuhan manusia di sisi kebesaran Allah ini ?.
Di mana kebijaksanaan dan kecerdikan manusia di sisi kepintaran Allah ?.
Di mana kukuatan dan daya upaya manusia di sisi keagungan Allah ini ?
.
Sehebat mana pun manusia tiada siapa mampu menambah walau setitis air hujan yang sedang turun mencurah-curah . Setinggi mana jawatan dan pangkat yang kita pegang tiada siapa mampu mengarahkan dikurangkan walau setitis air hujan. Sebanyak mana harta, saham-saham dan keuntungan pelaburan kita, tiada siapa mampu membeli walau seisipadu awan untuk diturunkan hujan di rumahnya. Secara ironinya, jika dengan setitis air hujan yang sekitar 2-4mm ukur lilit pun tidak mampu kita menepis dan menambahnya, bagaimana pula kekuatan yang kita ada untuk berhadapan dengan kemurkaan Allah yang berkeupayaan mencipta jutaan tan hujan sepanjang tahun. Jika hanya dengan setitis air yang turun dari langit pun tidak mampu kita menafsirkan hakikat dan sifatnya, kekuatan apa yang kita ada untuk mengharungi lautan peluh manusia di padang mahsyar yang dihamparkan segala dosa dan kemaksiatan kita kepada Allah.
.
3. Selain hujan itu turun sebagai tanda kebesaran dan kekuasaan Allah, hujan yang turun juga merupakan perantara untuk Allah berbicara dengan kita di Sabak Bernam ini. Adakah kita sudah terlupa bagaimana Allah melenyapkan seluruh Tamadun, keangkuhan, kesombongan dan kemungkaran yang kita lakukan dengan menurunkan hujan. Tidak bergetarkan hati kita tatkala membaca firman Allah :
.
42. (Mereka semua naik) dan bahtera itupun bergerak laju membawa mereka Dalam ombak Yang seperti gunung-ganang, dan (sebelum itu) Nabi Nuh memanggil anaknya, Yang sedang berada di tempat Yang terpisah daripadanya: "Wahai anakku, naiklah bersama-sama kami, dan janganlah Engkau tinggal Dengan orang-orang Yang kafir".
.
43. Anaknya menjawab: "Aku akan pergi berlindung ke sebuah Gunung Yang dapat menyelamatkan Aku daripada ditenggelamkan oleh air". Nabi Nuh berkata: "Hari ini tidak ada sesuatupun Yang akan dapat melindungi dari azab Allah, kecuali orang Yang dikasihani olehNya". dan Dengan serta-merta ombak itu pun memisahkan antara keduanya, lalu menjadilah ia (anak Yang derhaka itu) dari orang-orang Yang ditenggelamkan oleh taufan.
.
44. Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit Dengan berkata: "Wahai bumi telanlah airmu, dan Wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu". dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas Gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): "Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang Yang zalim".
.
Makanya dengan perintah Allah, langit memuntahkan hujan selebat-lebatnya, bumi menhemburkan airnya. Berlakulah banjir besar yang meranapkan segala ketamadunan yang ada. Turut memusnahkan segala kekufuran, segala kemunafikan dan segala kemaksiatan kepada Allah. Manusia seluruhnya kembali kepada Allah. Alangkah indahnya hidup dilingkungi keimanan yang sedemikian.
.
Mungkin banjir di tempat kita hari ini tidak seganas banjir yang pernah membinasakan kaum ingkar Nabi Nuh A.S. Tetapi banjir itu tetap banjir yang sama. Banjir yang tetap datang dari Tuhan yang sama. Komposisinya juga sama. Ikatan Hidrogen dan Oksigen ( H2O ). Banjir yang sama juga datang bagi menunjukan bahawa di sana ada sesuatu, kalau pun boleh katakan sesuatu mungkin bukan sesuatu tetapi bahkan semuanya yang kita tidak mampu dan diluar keupayaan kita. Allah menarik perhatian kita untuk melihat di sana ada suatu kuasa lain yang menentukan peredaraan alam ini, bukan sekadar mentadbir negeri selangor yang luasnya sekitar 796,084 hektar atau 8,200 km persegi ini, tetapi ia mentadbir seluas alam semesta yang di diami puluhan juta trilion planet-planet, bintang-bintang, yang keluasaaannya tidak mampu diukur dengan hektar mahupun km persegi. Dialah Allah tuhan yang sedang mengingatkan kita tentang kehebatannya melalui perantaraan hujan dan banjir.
.
Sebagai kesimpulannya. Hujan dan banjir merupakan suatu pesanan yang datang dari tuhan. Memberi peringatan buat insan, Sebagai tanda cinta kasih dari Tuhan yang sentiasa mengingatkan kita untuk kembali ke pangkuan, Sujud mengiktiraf keagungan. Marilah bersama kita mengambil kesempatan di musim banjir dan hujan ini untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah. Mimbar hari ini juga merakamkan salam takziah kepada keluarga magsa yang terkorban di musim tengkujuh kali ini. Mimbar jumaat hari ini juga mengambil kesempatan merakamkan takziah kepada mangsa banjir seluruh negara mudah-mudah mereka terus thabat dan dan bersabar dengan ujian Allah ini.
.
بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ فِىْ الْقُرْءَانِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِىْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِى هذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِىْ وَلَكُمْ، وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، وَالْمُؤْمِنِيْن وَالْمُؤْمِنَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوهُ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَـا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.

0 comments:

Post a Comment