Pages

Thursday, June 10, 2010

Hidup beragama dan menghidupkan agama

Sambungan dari chit-chat kita yang lalu. Masih lagi cerita tentang hidup beragama dan menghidupkan agama. Respon yang sangat menarik dari pembaca. Apa ye kita nak definasikan Hidup bergama dan menghidupkan agama. Ada orang kata hidup beragama maksudnya kena masuk sekolah Agama. Iye ke kak ?. Boleh jadi ke macamtu. Ala samalah jugak macam anak-anak didik saya. Puas suruh hafal surah Adh-Dhuha. Tak hafal-hafal jugak. 15 minggu diberi ruang dan peluang untuk hafalkan. Tak jugak dia hafal2. Bila marah sikit dia jawab apa ?. Dia jawab : "Ustaz saya dulu tak sekolah Agama".
.
Saya pun terkesima. cehhh guna ayat canggih sikit. yelah . Ingat Al-Quran tu untuk budak sekolah agama je ker. Yang tak sekolah agama tak payah baca Al-Quran. Ermm pelik tu. sama-samalah kita renung2kan ye kak Timah ;)
.
Maka sebab tu kita nak fahamkan apa dia hidup beragama dan menghidupkan agama. Macam udara. Semua orang memerlukan udara. Sebab tak ada udara kita tak boleh bernafas. Jadi bila ada udara barulah boleh bernafas. Bila kurang udara jadi sesak nafas. Terlebih udara, haa itu yang jadi paru-paru penuh angin. Penyakit jugak tu. Bila semua dah memerlukan udara maka tak ada beza pun. Ustaz perlu menghirup udara, Jurutera pun kena menyedut udara, Perdana Menteri pun kena bernafas dengan udara. Sebab apa. Sebab udara tu penting. Tanpa udara kita tak boleh hidup.
.
Alaaaah semakin pening pulak jadinya. hehehehe, saya mudahkan ye. Kita perlukan agama macam kita perlukan udara. Sebab udara itu untuk kita hidup. Sama macam agama. Agama pun untuk kita hidup. Ermmm. Hidup tenang, aman dan damai dalam syurga ;).
.
Jadi nak hidup kita kenalah beragama. Sebab nak hidup dengan baik. Bila manusia ni pegang agama insya Allah dia jadi baik. Itu baru satu bab iaitu hidup beragama. Kita belum bincang lagi menghidupkan agama pulak.
.
Kita rehatlah dulu. nanti2 sambung lagi. Khas untuk Guru-guru SK Parit 6 yang sama2 berkampung di Pusat Kecemerlangan Pejabat Pelajaran Daerah Sabak Bernam, terima kasih daun keladi. Program yang sangat HEBAT!!!. Anak-anak murid cikgu2 juga LUAR BIASA HEBAT !. Jumpa lagi dalam program akan datang ;)

0 comments:

Post a Comment