Pages

Thursday, June 17, 2010

Refresh Iman - Malaikat

Beriman kepada malaikat meliputi berberapa tuntutan :

Pertama : Beriman dengan kewujudan mereka.

Kedua : Meyakini mereka adalah makhluk Allah sama seperti makhluk-makhluk yang lain. Melainkan mereka mempunyai kelebihan tertentu dengan anugerah dan izin Allah seperti mempunyai umur yang panjang.

Ketiga : Mengetahui bahawa ada di antara mereka menjadi utusan Allah. Membawa perkhabaran dari Allah kepada manusia. Manakala ada di antara mereka diberikan tanggung jawab yang lain seperti membawa arasy, mencatit kebaikan dan kejahatan dan menjaga syurga dan neraka.

عن أبي هريرة - رضي اللَّه عنه - أن رسول اللَّه صَلَّى اللَّه عليْهِ وسَلَّم قال :" يتعاقبون فيكم ، ملائكة بالليل وملائكة بالنهار ، ويجتمعون في صلاة الفجر وصلاة العصر ، ثم يعرج إليه الذين باتوا فيكم فيسألهم وهو أعلم : كيف تركتم عبادي ؟ فيقولون : تركناهم وهم يصلون ، وأتيناهم وهم يصلون

Maksudnya : Daripada Abu Hurairah R.A, daripada Nabi S.A.W sabdanya : ”Kamu sentiasa diawasi malaikat malam dan siang. Mereka berhimpun pada solat Subuh dan solat Asar. Kemudian mereka naik ke langit bertemu Allah. Allah bertanya sedangkan ia menngetahuinya : Bagaimanakah keadaan hambaku sewaktu kamu meninggalkan mereka. Maka mereka menjawaqb, kamu tinggalkan mereka ketika mereka dalam keadaan solat dan kami datangi mereka ketika mereka menunaikan solat .

Dalil keimanan kepada mereka :
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ

Maksudnya : Rasulullah telah beriman kepada apa Yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang Yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang Dengan Yang lain Rasul-rasulnya". mereka berkata lagi: Kami dengar dan Kami taat (Kami pohonkan) keampunanMu Wahai Tuhan kami, dan kepadamu jualah tempat kembali" .

Hakikat penciptaan malaikat adalah berbeza dengan hakikat penciptaan manusia. Allah menciptakan manusia daripada tanah . Manakala Allah menciptakan malaikat daripada cahaya. Terdapat perbahasan di kalangan ulamak samada Iblis adalah sama jenis dengan malaikat atau sebalaiknya. Di dalam kesempatan yang singkat dan keterbatasan ini penulis tidak berhasrat untuk membincangkannya.

Hadith nabi S.A.W :

عن عائشة ، رضي الله عنها قالت : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « خلقت الملائكة من نور ، وخلق الجان من مارج من نار ، وخلق آدم مما وصف لكم » رواه مسلم

Maksudnya : Daripada Aisyah R.A katanya, Nabi S.A.W bersabda : “ Diciptakan malaikat itu daripada cahaya, diciptakan Jin dari Api yang membara dan diciptakan Adam daripada apa yang telah disifatkan kepada mu”

Walaupun malaikat diciptakan dalam keadaan ketaatan kepada Allah dan tidak sekalipun melakukan maksiat kepada-Nya, kedudukan manusia adalah lebih tinggi di sisi Allah berbanding dengan malaikat walaupun mereka melakukan dosa dan maksiat kepada Allah dengan syarat mereka kembali dan bertaubat kepada Allah.

Kedatangan Malaikat ke dalam rumah kita membawa keberkatan. Sabda Nabi S.A.W :

إِنَّ البيت الذي فيه الصور ؛ لا تدخله الملائكة

Maksudnya : Rumah yang di dalamnya ada potret tidak dimasuki malaikat .

لا تدخل الملائكة بيتا فيه كلب ولا تصاوير

Maksudnya : Rumah yang ada padanya anjing dan potret tidak akan dimasuki malaikat .
.
.
Petikan buku, JOM REFRESH IMAN.

0 comments:

Post a Comment