Pages

Friday, February 18, 2011

Cabang Iman kesepuluh : Cinta kepada Allah.

Firman Allah S.W.T :
(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia Yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang Yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah.

Munurut Al-Hulaimi cinta Allah adalah frasa yang membawa pelbagai makna. Di antaranya :

i. Beri’tikad Dia mempunyai ketinggian dari sudut sifat-safat dan nama-namanya.
ii. Beri’tikad Dia bersifat belas kepada hambanya dan memberikan nikmat dengan kelebihanNya.
iii. Beri’tikad bahawa sifat belas Allah ini lebih besar dan lebih banyak dibandingkan dengan pujian makhluk dan rasa syukur terhadapnya.
iv. Dia tidak membiarkan hambanya bersendirian dan membebankan hambanya.
v. Dia pada setiap masa berwaspada dari berpaling dari Allah.
vi. Setiap pengharapannya disandarkan kepada Allah. Tiada suatu masa pun dia berasa tidak memerlukan Allah.
vii. Berterusan mengingati Allah dan dengan cara yang terbaik.
viii. Memelihara kewajipan-kewajipan dan berusaha menghampirkan diri kepadanya dengan sunat-sunat yang lain.
ix. Seandainya dia mendenngar orang lain memuji Allah dan meninggikannya dia akan membantu dan menolongnya.
x. Seandainya dia mendengar orang lain mengingati Allah dia akan membantunya. Atau dia mengetahui seseorang menjadikan Allah sebagai matlamatnya dia akan membantunya..

Seandainya berhimpun sifat-sifat ini di dalam hati maka wujudlah perasaan cinta yang sebenarnya. Walaupun tidak ada satu hadith Nabi S.A.W yang secara jelas menyebutkan kesepuluh-sepuluh perkara ini, tetapi ia datang dari pelbagai hadith yang menyokong setiap perkara ini.

Sabda Nabi S.A.W :

أَحِبُّوا اللَّهَ لِمَا يَغْدُوكُمْ مِنْ نِعَمِهِ ، وَأَحِبُّونِي لِحُبِّ اللَّهِ ، وَأَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي لِحُبِّي

Cintailah Allah kerana limpahan nikmatnya, cintailah daku kerana kecintaan kepada Allah. Dan cintailah keluargaku kerana kecintaan kepada ku,

عن أنس بن مالك ، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال : « ألا أخبركم ، عن أقوام ليسوا بأنبياء ولا شهداء يغبطهم (1) يوم القيامة الأنبياء والشهداء بمنازلهم من الله عز وجل على منابر من نور يكونون عليها » . قالوا : من هم ؟ قال : « الذين يحببون عباد الله إلى الله ، ويحببون الله إلى عباده ، وهم يمشون على الأرض نصحاء » …

Daripada Anas bin Malik R.A. dari Rasulullah S.A.W sabdanya : Mahukah kamu aku khabarkan tentang sekelompok kaum yang bukan terdiri dari kalangan para Nabi dan Syuhadak, Dicemburui kedudukan mereka dari kalangan Nabi-Nabi dan Para Syuhadak kerana keistimewaan yang diberikan duduk di atas membar daripada cahaya. Sabahat bertanya : Siapakah mereka. Sabda Nabi S.A.W : Mereka adalah orang yang menanam kecintaan para hamba kepada Allah dan menanam kecintaan Allah pada hambanya. Mereka berjalan di atas muka bumi sebagai pemberi nasihat.

عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ ، عَنِ النَّبِيِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ : حُبُّكَ الشَّيْءَ يُعْمِي وَيُصِمُّ

Daripada Abu Darda’. Daripada Rasulullah S.A.W : Cintamu pada sesuatu membutakan dan metulikan. ( Hadith Mauquf )

Kata Al-Hulaimi barangsiapa yang tulus mencintai Allah tidak akan melihat musibah yang menimpanya sebagai suatu bala, tidak merasa berat dengan segala ketbertanggungjawaban. Mari kita belajar sesuatu dari kisah dakwah di Taif. Kisah ini berlaku setelah penduduk Makkah kebanyakkan masih tidak mahu menerima dakwah kebenaran yang dibawanya. Baginda dan anak angkatnya Zaid bin Harithah telah pergi ke Taif untuk berdakwah kepada penduduk di sana. Namun penduduk Taif juga enggan menerima dakwah baginda. Mereka bukan sahaja menolak dakwah Rasulullah malah mereka memberikan tentangan yang lebih hebat kepada baginda. Penduduk Taif telah mengusir baginda sambil terus mengejar dan melontar batu kepada baginda . Dalam keadaan ini baginda bersabda :

اللهم إليك أشكو ضعف قوتي ، وقلة حيلتي ، وهواني على الناس . يا أرحم الراحمين ، أنت رب المستضعفين ، وأنت ربي إلى من تكلني إلى بعيد يتجهمني ، أم إلى عدو ملكته أمري . إن لم يكن بك غضب علي فلا أبالي ، غير أن عافيتك هي أوسع لي .أعوذ بنور وجهك ألذي أشرقت له الظلمات ، وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة، من أن تنزل بي غضبك أو يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى ، ولا حول ولا قوة إلا بك.

"Ya Allah, kepadaMu ku mengadu kelemahanku, kekurangan daya upayaku dan kehinaanku pada pandangan manusia. Ya Arhamarrahimin, Engkaulah Tuhan orang yang ditindas, Engkaulah Tuhanku, kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku ini. Kepada orang asing yang akan menyerang aku ataukah kepada musuh yang menguasai aku. Sekiranya Engkau tidak murka kepadaku, maka aku tidak peduli. Namun afiatMu sudah cukup buatku. Aku berlindung dengan nur wajahMu yang menerangi segala kegelapan dan teratur di atas nur itu segala urusan dunia dan akhirat, daripada Engkau menurunkan kemarahanMu kepadaku atau Engkau murka kepadaku, KepadaMulah aku tetap merayu sehingga Engkau redha.. Tiada sebarang daya (untuk melakukan kebaikan) dan tiada upaya (untuk meninggalkan kejahatan) kecuali dengan petunjukMu."

Dalam sebuah hadith dinyatakan nabi berdoa :
اللهم اغفر لقومي فإنهم لا يعلمون
.
"Ya Allah, ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui."

Selain itu baginda turut merintih dengan perasaan penuh kasih sayang kepada umat baginda di Taif:
بل أرجو أن يخرج الله من أصلابهم من يعبد الله وحده لا يشرك به شيأ
.
"Bahkan aku mengharapkan agar Allah mengeluarkan dari sulbi-sulbi mereka orang yang menyembah Allah dengan KeesaanNya, tidak menyekutukanNya dengan sesuatu” .

عَنْ أَبِى الدَّرْدَاءِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « كَانَ مِنْ دُعَاءِ دَاوُدَ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَالْعَمَلَ الَّذِى يُبَلِّغُنِى حُبَّكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْ حُبَّكَ أَحَبَّ إِلَىَّ مِنْ نَفْسِى وَأَهْلِى وَمِنَ الْمَاءِ الْبَارِدِ »

Daripada Abu Darda’ katanya, Nabi S.A.W bersabda : Antara doa yang biasa dibaca oleh Nabi Daud A.S. : Ya Allah Aku memohon kasih M, dan perasaan kasih kepada yanng mengasihi Mu, Dan amalan yang membawakan Ku kepada kasih sayang Mu. Ya Allah jadikanlah cinta Mu, benda yang paling Ku cintai daripada diriku, keluargaku dan daripada air yang dingin.

Zun Nun Al-Masri tatkala ditanya tentang Cinta Allah dia berkata : Kamu mencintai apa yang Allah cintai, kamu membenci apa yang Allah benci, melakukan kebaikan kerana Allah, menolak semua yang menyibukkan dirinya daripada Allah dan kamu tidak takut demi Allah walaupun orang-orang yang mencela, mencala mu. Kamu juga berlembut dengan oranng yang beriman dan bertegas dengan orang kafir. Dan mengikut sunnah Nabi S.A.W di dalam beragama.

Kata Abu Yazid Al-Bustami : Di antara tanda seseorang mencintai Allah dan Allah mencintainya adalah : Orang yang mencintai Allah sibuk beribadah kepadanya ruku' dan sujud. Seandainya tidak mampu sedemikian maka dia akan memenuhuinya denngan kata-kata dan pujian. Jika tidak berupaya dia akan mengingati dengan hati dan bertafakur. Orang yang dicintai Allah akan diberikan naungan seperti naungan awan, keramahan seperti matahari dan tawadhuk seperti bumi.

أبو علي الجوزجاني يقول : ثلاثة أشياء من عقد التوحيد : الخوف و الرجاء و المحبة فزيادة الخوف من كثرة الذنوب لرؤية الوعيد و زيادة الرجاء من اكتساب الخير لرؤية الوعد و زيادة المحبة من كثرة الذكر لرؤية المنة فالخائف لا يستريح من الهرب و الراجي لا يستريح من الطلب و المحب لا يستريح من ذكر المحبوب فالخوف نار منور و الرجاء نور منور و المحبة نور الأنوار

Abu Ali Al-Juzjani berkata : Tiga perkara yang menjadi ikatan kepada aqidah. Khaf, Rajak dan Mahabbah. Takut bertambah kerana banyaknya dosa untuk bertemu dengan janji azab. Bertambahnya pengharapan dengan melaksankan kebaikan untuk mendapat janji baik. Bertambahnya cinta dengan banyaknya ingatan untuk melihat anugerah. Orang yang takut tidak akan berehat dari lari. Orang yang mengharap tidak akan rehat daripada sentiasa meminta. Seorang pecinta tidak akan berehat daripada mengingati kekasihnya. Takut itu api yang bercahaya, pengharapan itu cahaya yang bercahaya dan cinta itu cahaya yang utama.
.
.Petikan Kuliyah Masjid Ikhwaniyah, Bandar Tun Husin Onn

0 comments:

Post a Comment