Pages

Thursday, January 1, 2015

Fi Zilali al-Quran -Sorotan Ringkas.

Penulis
·         Syed Qutub Ibrahim ( 1906-1966 )
·      Kuliyah Darul Ulum bidang Bahasa Arab. Merupakan anak didik yang paling cemerlang Abbas al-Aqad.
·         Mula menulis ketika usia sekitar hampir 40tahun.
·         Setelah kembali dari Amerika beliau mula cenderung dengan penulisan Islam.

Penulisan Zilal Al-Quran.

Peringkat pertama
Diminta untuk penulis di dalam Majalah Al-Muslimun. Merupakan majalah fikrah Islam. Ruangan di dalam majalah itu dinamakan Fi Zilal Al-Quran. ( 1951/1952 M). Pentafisran hanya bertahan selama 7 keluaran.

Peringkat kedua
Pada keluaran yang ketujuh Syed Qutub memaklumkan bahawa penafsiran Al-Quran di dalam mjalah akan dihentikan dan akan dijadikan tafsir berjilid di dalam percetakan yang berasingan. Setiap juzuk akan keluar pada setiap dua bulan. Sepanjang 1952 sehingga 1954 beliau Berjaya menghasilkan 16 juzuk. Hal ini kerana ia bukanlah mengikut kaedah penulisan ilmu yang berthaqafah tetapi bermatlamat membangkitkan semangat dan kesedaran. Kemudian beliau ditangkap dan dipenjarakan.

Peringkat ketiga
Beliau dipenjarakan kali pertama. Dalam tempoh ini beliau hanya mampu menafsir sehingga juzuk 18. Selepas dibebaskan dia tidak menghasilkan juzuk yang baru kerana kesibukan yang dihadapinya. Beliau hanya bebas berberapa ketika sebelum ditangkap kembali bersama ribuan pengiut ikhwan yang lain atas tuduhan cubaan bunuh Presiden Jamal Abdul Nasir di Iskabdariah. Pada peringkat pertama dipenjarakan beliau tidak menulis kerana beliau dihalang dari mengakses sebarang hubungan luar termasuk buku dan tulisan. Setelah dihadapkan ke Mahkamah beliau dijatuhkan hukuman penjara 15 tahun. Atas ancaman penerbit untuk menyaman kerajaan di atas kontrak yang ditandatangani oleh syed qutub beliau dibenarkan menyambung penterjemahannya. Bermulalah penulisan di dalam penjara dan disemak Syeikh Muhammad Al-Ghazali.

Sehingga juzuk 27 beliau mula merasakan suatu kekosongan yang perlu diletak dalam penulisannya iaitu kehidupan jihad, gerakan, perjuangan dan seumpamanya. Justeru beliau bermula dengan suatu motivasi yang baru. Penulisan Juzuk-juzuk akhir adalah penulisan yang terbaik. Maka setelah selesai menafsikan 30 juzuk maka beliau bermula dengan semakan semula dan keluarkan cetakan baru bagi Fi Zilal Al-Quran. Tetapi sayangnya fasa kedua hanya berhenti sehingga juzuk 13. Bahagian ini yang disebut oleh Dr Soleh Al-Kholidi sebagai tafsir Haraki.

Penulisan fasa yang kedua tidak banyak melihat kepada ayat tetapi melihat apa yang wujud disekitarnya. Ada berberapa juzuk dan surah yang dihuraidengan sangat menyentuh jiwa. Di antaranya juzuk 7.

Matlamat penulisan
1. Menghampirkan generasi terkemudian dengan Al-Quran melalui laras yang mudah difahami.
2. Mengajak manusia memahami harakah Islamiyah yang terkandung di dalam Al-Quran.
3.Mendatangkan kepada generasi Islam baru kepada dalil amali ke arah pembentukan jiwa unggul.
4. Tarbiyah Islam mengikut Tarbiyah Al-Quran.
5. Menghidupkan suasana dan hidup masyarakat Islam sebenar berdasarkan Al-Quran.
6. Memberikan gambaran tentang perjalanan seorang perjuang menurut Al-Quran.

Muqaddimah Fi Zilal Al-Quran :

الحياة في ظلال القرآن نعمة . نعمة لا يعرفها إلا من ذاقها . نعمة ترفع العمر وتباركه وتزكيه .
والحمد لله . . لقد منَّ علي بالحياة في ظلال القرآن فترة من الزمان ، ذقت فيها من نعمته ما لم أذق قط في حياتي .

Hidup di bawah naungan Al-Qur’am merupakan suatu kenikmatan. Kenikmatan yang tiada dapat dirasakan, kecuali hanya oleh mereka yang benar-benar telah merasakannya. Suatu kenikmatan yang mengangkat jiwa, memberikan keberkahan dan mensucikannya….

Dan Al-Hamdulillah… Allah telah memberikan kenikmatan pada diriku untuk hidup di bawah naungan Al-Qur’an beberapa saat dalam perputaran zaman. Di situ aku dapat merasakan sebuah kenikmatan yang benar-benar belum pernah aku rasakan sebelumnya sama sekali dalam hidupku.

* Nota sempena kuliyah Tafsir al-Haraki.

1 comments:

IBU RISKA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI



Post a Comment