Pengutusan Nabi S.A.W merupakan rahmat bagi sekalian alam. Setiap makhluk mendapat kebahagian di dalam
bentuknya meraikan kedatangan Rasul S.A.W yang mulia. Menurut Jabir bin Abdullah R.A :
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم رجلا سهلا
Adalah
Rasulullah S.A.W itu lelaki yang mudah.
Menurut Imam Nawawi R.A yang dimaksudkan dengan رجلا سهلا adalah :
سهل الخلق كريم الشمائل لطيفا ميسرا في الخلق
Akhlak
yang baik, peribadi yang terpuji, lemah lembut, memudahkan dalam urusan makhluk.
Di atas kemulian dan kehormatan ini dakwah
baginda S.A.W berjalan. Baginda memudahkan segala urusan kehidupan manusia,
melarang dari perkara yang diharamkan. Setiap arahan juga selari dengan tabiat
manusia. Firman Allah S.W.T :
Dan tiadalah Kami mengutuskan Engkau (Wahai
Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.[1]
Menurut Sa’id bin Jubair dari Ibnu ‘Abbas
katanya : Muhammad S.A.W merupakan rahmat kepada semua manusia. Barangsiapa yang beriman dan
membenarkannya tergolong di kalangan mereka yang berbahagia. Barang siapa yang
tidak beriman dengannnya tetap selamat dari azab umat terdahulu dari taufan dan
tenggelam[2]. Rasulullah S.A.W menyebutkan
di dalam hadithnya :
لاَ يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ لاَ
يَرْحَمُ النَّاسَ
Allah tidak mengasihi sesiapa
yang tidak mengasihi manusia [3].
Perkataan manusia di dalam hadith ini
umum. Nabi S.A.W tidak membezakan warna kulit, keturunan, bangsa, agama,
idealogi dan sebagainya. Rahmat dan perasaaan belas ihsan itu global, meliputi semua manusia. Bahkan
alam seluruhnya.
[1] Al-Anbiyak : 107
Munasabah
asbab nuzul: Sesudah Allah S.W.T menceritakan kisah Nabi-nabi terdahulu dan
sesudah Allah menyatakan Al-Quran sebagai penyampai, manfaat, dan memadai bagi
manusia keseluruhannya. Allah menyebutkan tentang pengutusan Nabi S.A.W sebagai
rahmat bagi agama dan kehidupan dunia. Bagi agama dengan menyucikan mereka dari
jahiliyah dan kesesatan. Manakala untuk dunia dengan menyucikan mereka dari
kehinaan, pembunuhan dan perperangan. Diganti
kemenangan dan ketinggian dengan keberkatan agamaNya. Kedatangn Nabi
S.A.W dengan pedang juga bertujuan mendidik mereka yang sombong dan angkuh yang
tidak mengambil pengajaran dan berfikir.
[2] Tafsir Qurtubi juzuk 11/ 350
[3] Rimayat Imam Bukhari.
0 comments:
Post a Comment