Pages

Saturday, August 22, 2015

Islam Agama Rahmat untuk semua.

Pengutusan Nabi S.A.W  merupakan rahmat bagi sekalian alam. Setiap makhluk mendapat kebahagian di dalam bentuknya meraikan kedatangan Rasul S.A.W yang mulia. Menurut Jabir bin Abdullah R.A :

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم رجلا سهلا
Adalah Rasulullah S.A.W itu lelaki yang mudah.

Menurut Imam Nawawi R.A yang dimaksudkan dengan رجلا سهلا adalah :
سهل الخلق كريم الشمائل لطيفا ميسرا في الخلق
Akhlak yang baik, peribadi yang terpuji, lemah lembut, memudahkan dalam urusan makhluk.

Di atas kemulian dan kehormatan ini dakwah baginda S.A.W berjalan. Baginda memudahkan segala urusan kehidupan manusia, melarang dari perkara yang diharamkan. Setiap arahan juga selari dengan tabiat manusia. Firman Allah S.W.T :

Dan tiadalah Kami mengutuskan Engkau (Wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.[1]

Menurut Sa’id bin Jubair dari Ibnu ‘Abbas katanya : Muhammad S.A.W merupakan rahmat kepada semua manusia. Barangsiapa yang beriman dan membenarkannya tergolong di kalangan mereka yang berbahagia. Barang siapa yang tidak beriman dengannnya tetap selamat dari azab umat terdahulu dari taufan dan tenggelam[2]. Rasulullah S.A.W menyebutkan di dalam hadithnya :

لاَ يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ لاَ يَرْحَمُ النَّاسَ
Allah tidak mengasihi sesiapa yang tidak mengasihi manusia [3].

Perkataan manusia di dalam hadith ini umum. Nabi S.A.W tidak membezakan warna kulit, keturunan, bangsa, agama, idealogi dan sebagainya. Rahmat dan perasaaan belas ihsan itu global, meliputi semua manusia. Bahkan alam seluruhnya.




[1] Al-Anbiyak : 107
Munasabah asbab nuzul: Sesudah Allah S.W.T menceritakan kisah Nabi-nabi terdahulu dan sesudah Allah menyatakan Al-Quran sebagai penyampai, manfaat, dan memadai bagi manusia keseluruhannya. Allah menyebutkan tentang pengutusan Nabi S.A.W sebagai rahmat bagi agama dan kehidupan dunia. Bagi agama dengan menyucikan mereka dari jahiliyah dan kesesatan. Manakala untuk dunia dengan menyucikan mereka dari kehinaan, pembunuhan dan perperangan. Diganti  kemenangan dan ketinggian dengan keberkatan agamaNya. Kedatangn Nabi S.A.W dengan pedang juga bertujuan mendidik mereka yang sombong dan angkuh yang tidak mengambil pengajaran dan berfikir.
[2] Tafsir Qurtubi juzuk 11/ 350
[3] Rimayat Imam Bukhari.

0 comments:

Post a Comment