Hubungan Fiqh al-Awlawiyat dengan Fiqh al-Maqasid.
Selain mempunyai hubungan dengan Fiqh Muwazanat, Fiqh al-Awlawiyat
turut mempunyai hubungan yang signifikan dengan Fiqh al-Maqasid. Asas kepada
hubungan ini adalah setiap pensyariatan mempunyai maksud yang tertentu.
Perbahasan mengenai al-Maqasid al-Shari’ah bukanlah
perbahasan yang baru. Bahkan Allah s.w.t banyak menjelaskan pelbagai perkara
tentang matlamat atau tujuan sesuatu perintah atau larangan. Sebagai contohnya,
Allah meletakkan perlindungan dari perbuatan keji dan mungkar sebagai satu
manifestasi terhadap perintah solat. Firman Allah S.W.T :
Sesungguhnya
sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar;
Al-ankabut 29 : 45
Ambilah (sebahagian) dari harta
mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya Engkau membersihkan mereka
(dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak Yang buruk);
Al-Taubah, 9:103
Supaya mereka menyaksikan berbagai
perkara
Al-Hajj, 22:28
Para ulamak sebelum al-Shatibi bahkan al-Shatibi sendiri tidak
membahaskan tentang pengertian maqasid. Hal ini kerana konsep maqasid telah
diketahui dan tidak berhajat kepada pentakrifan[1].
Manakala Al-Qaradawi mendefinisikan maqasid dengan definisi :
الغايات التي تهدف
إليها النصوص من الأوامر و النواهي والإباحات، و تسعى الأحكام الجزئية إلى
تحقيقيها في حياة المكلفين، أفرادا و أسرا و جماعات [2].
Terjemahannya : Matlamat-matlamat yang menjadi tujuan nas-nas dari
sudut suruhan, larangan dan perkara yang diharuskan, dan hukum-hukum juz’iyyah
berjalan untuk merealisasikannya di dalam kehidupan mukallaf, secara individu
atau masyarakat.
Daripada definisi ini, al-Qaradawi mendatangkan satu dimensi baru
di dalam perbahasan al-maqasid. Ia menjawab persoalan, samada maqasid yang
dimaksudkan adalah maqasid untuk perlaksanaan hukum-hukum fekah semata-mata
atau maqasid untuk kelestarian Islam[3].
Keperluan memahami fiqh al-Maqasid supaya manusia berusaha untuk merealisasikan
Maqasid atau maksud syariat daripada bersusah payah melakukan sesuatu yang
tidak berhubung dengan tujuan pensyariatan. Justeru bukanlah menjadi suatu
tuntutan untuk mengeluarkan makanan asasi penduduk setempat bagi memenuhi
tuntutan zakat fitrah tetapi menjadikan mereka cukup dari meminta-minta itulah
yang utamanya.
Walau bagaimana pun perbahasan Maqasid ini adalah suatu perbahasan
yang luas dan pajang. Mereka yang berhajat untuk mndalaminya merupakan suatu
kelebihan. Adapun orang awam tidak wajib memahaminya kerana ia adalah suatu
seni memahami hukum khususnya fatwa bertujuan menghubungkan hukum dengan maksud
sebenar pensyariatannya.
[1] ( 1 ) Raysuni, Nazariyat, 17 ( 2 ) Ahsan Lahasasanah,
Al-fiqh al-maqasidi ‘inda al-imam al-shatibi wa atharuhu ‘ala
mabahith usul al-tasyri’ al-islami, ( Kaherah : Dar al-salam, 2008 ) 12-13
[2] al-Qaradawi, Dirosah fi Fiqh maqasid, 20
[3] Buqalaulah, “Al-Imam Yusuf Al-Qaradawi faqih asy-syariah
wa al-Hayah”, 3
0 comments:
Post a Comment