Pages

Wednesday, May 30, 2012

Cabang Iman ke-34 : Menjaga lidah dari perkara yang tidak sewajarnya.


Perkara yang utama di dalam bab ini adalah menyatakan perkara yang benar dan menjauhkan dari perkara yang dusta. Sama ada dusta dengan Allah, Nabinya, Ibu bapanya, masyarakatnya dan seluruhya. Penipuan dengan sumpah adalah lebih teruk dari penipuan yang tidak diiringi sumpah. Pada kuliyah yang lalu kita telah membahaskan tentang pujian Allah terhadap individu yang memenuhi janjinya. Antaranya firman Allah :

Di antara orang-orang Yang beriman itu, ada Yang bersikap benar menunaikan apa Yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada Yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada Yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (Apa Yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

Di dalam hadith baginda S.A.W, menyebutkan bagaimana kisah dan perangai golongan munafiq yang memberikan helah untuk tidak berjuang dengan Nabi S.A.W. Apabila Baginda S.A.W kembali dengan kemenangan mereka menemui Rasulullah dengan seribu alasa. Mereka suka dipuji-puji seolah-olah mereka turut serta dengan perjuangan itu.

Jangan sekali-kali Engkau menyangka (Wahai Muhammad, bahawa) orang-orang Yang bergembira Dengan apa Yang mereka telah lakukan, dan mereka pula suka dipuji Dengan apa Yang mereka tidak lakukan - jangan sekali-kali Engkau menyangka mereka akan terselamat dari seksa, dan mereka pula akan beroleh azab Yang tidak terperi sakitnya. .

Disebutkan di dalam sebuah Hadith, Saidina Abu Bakar berkhutbah. Dengan tidak semena-mena beliau menangis. Katanya : “Rasulullah S.A.W bersabda :

قام النبي صلى الله عليه وسلم عام أول مقامي هذا ثم بكى أبو بكر ثم قال : عليكم بالصدق فإنه مع البر وهما في الجنة وإياكم والكذب فإنه مع الفجور وهما في النار وسلوا الله المعافاة فإنه لم يؤت بعد اليقين خير من المعافاة ولا تقاطعوا ولا تدابروا ولا تحاسدوا ولا تباغضوا وكونوا عباد الله إخوانا

Nabi berkata, ‘Berlaku jujurlah kalian! Karena sesungguhnya kejujuran akan diiringi oleh kebaikan dan keduanya akan membawa ke  syurga. Jauhilah dusta! Kerana dusta akan membawa kepada kemaksiatan dan keduanya membawa ke neraka. Mintalah kepada Allah perlindungan, kerana sesungguhnya tidak ada kurnia yang lebih baik, setelah keimanan daripada perlindungan dari Allah. Janganlah kalian saling memboikot, saling tidak memperdulikan dan janganlah kalian saling mendengki dan membenci. Jadilah kalian wahai hamba-hamba Allah orang-orang yang bersaudara.

Sabda Baginda S.A.W lagi :

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ” كفى بالمرء كذباً أن يتحدّث بكل ما سمع

Dari Abu Hurairah R.A,sesungguhnya Nabi S.A.W bersabda: "Cukuplah seseorang itu dikatakan sebagai pendusta ketika dia menyampaikan setiap apa yang dia dengarkan."

Manusia yang paling baik berdasarkan Hadith Nabi S.A.W adalah :

كل مخموم القلب صدوق اللسان, قالوا: صدوق اللسان نعرفه: فما مخموم القلب؟ قال: التقي النقي الذي لا إثم فيه ولا بغى ولا غل ولا حسد.

Setiap hati yang bersih, jujur lidahnya, Mereka berkata: Kami mengetahui orang yang jujur lidahnya: apa yang disebut dengan hati yang bersih? Beliau menjawab: Hati yang bertaqwa, suci, yang tidak ada dosa di dalamnya, tidak ada aniaya, iri dan dengki




0 comments:

Post a Comment