Pages

Wednesday, May 30, 2012

Wahai Anakku - ep 11


Wahai Anakku

Perkara kedua yang seharusnya kamu tinggalkan adalah berhati-hati dan berwaspada di dalam menjadi penasihat dan pemberi ingatan. Hal ini kerana bencananya sangat besar, melainkan kamu melakukan apa yang kamu katakan terlebih dahulu. Kemudian nasihatilah manusia. Fikirkanlah apa yang dikatakan kepada Nabi Isa A.S :
يا ابن مريم عظ نفسك. فإن اتعظت فعظالناس. وإلا فاستح من ربك

Wahai Anak Maryam nasihatilah dirimu, seandainya kamu mapu mengambil I’tibar darinya maka nasihatilah manusia. Jika tidak, malulah kepada Allah.

Seandainya kamu diuji dengan pekerjaan ini. Behati-hatilah daripada dua perkara :

1. Memberat-beratkan kata-kata dengan ibarat-ibarat, perumpamaan-perumpamaan, kita-kata yang sukar difahami, syair-syair dan seumpamanya. Hal ini kerana Allah benci terhadap orang yang membebankan. Mereka yang membebankan adalah mereka yang melampaui had Allah. Membawa kepada keruntuhan batin dan kelalaian hati. Maksud memberi peringatan adalah : Manusia mengingati azab akhirat. Mematahkan nafsunya daripada khidmat kepada makhluk. Dia sentiasa memikirkan masa lampaunya di mana dia habiskan dalam perkara yang langsung tidak bermanfaat. Dia juga memikirkan tentang akibat di kemudian hari apabila imannya tidak dapat diselamatkan. Bagaimana keadaan dirinya tatkala disentap malaikat maut. Adakah dia berupaya menjawab soalan mungkar dan nakir. Dia lebih mengutamkan keadaanya di kemudian hari dan kecelakaanya. Adakah dia akan mampu menyeberangi titian sirat dengan selamat atau tercampak ke dalam hawiyah ?.

Perkara ini akan terus terngiang-ngiang di dalam hatinya. Mengganggunya dari tempat selesanya. Berhadapan dengan segala musibah inilah disebut sebagai peringatan. Mengingatkan manusia dan menyedarkan mereka terhadap perkara-perkara ini. Mengingatkan mereka dari mencuaikannya dan tidak melampau-lampau dengannya. Mencerahkan mereka dengan keaiban diri mereka sehingga merasakan kepanasan api neraka yang membara. Menyentap mereka sehingga mereka berusaha untuk menampung hari-hari yang telah berlalu. Menyesali hari-hari yang kosong dari ketaatan kepada Allah. 

Kesemua ini dengan segala kaedahnya disebut sebagai nasihat. Seperti kamu melihat banjir besar akan meranapkan rumah seseorang. Dia dan seluruh ahli keluarganya berada di dalam rumah tersebut. Kamu akan katakan : Bahaya, bahaya.. larilah dari banjir yang sedang datang!!!. Atau kamu ketika itu masih ghairah untuk menceritakan pendongengan kamu dengan ibarat-ibarat, perumpamaan-perumpaan, perbahasan-perbahasan dan seumpamanya ?. Kamu sesekali tidak akan ghairah tentang itu. Maka itulah keadaan seorang penasihat dan pemberi peringatan yang seharusnya kamu tinggalkan. 

2. Bukan juga niat kamu di dalam memberi peringatan kepada manusia supaya mereka berlari datang ke majlismu dan menjadikan kemahsyuran. Sehingga dikatakan : Inilah majlis pengajian terbaik. Hal ini kerana semua itu cenderung kepada dunia. Ia lahir dari kelalaian. Bahkan jadikan majlis pengajianmu menyeru manusia menggalkan dunia menuju ke akhirat. Dari kamaksiatan kepada ketaatan. Dari ketamakan kepada kezuhudan. Dari bakhil kepada pemurah. Dari ghurur kepada taqwa. Kamu meletakkan kecintaan akhirat di dalam hati mereka. Kamu menanamkam kebencian dunia kepada mereka. Kamu mendidik mereka dengan ilmu ibadah dan zuhud. Kerana kebiasaan tabiat itu tergelincir dari jalan syariat. Berjalan di dalam ketidak redhaan Allah. Sibuk dengan akhlak yang buruk. Campakkan di dalam hati mereka perasaan gentar. Ingatkan mereka. Berilah kesedaran mereka terhadap kegerunan hari yang mendatang. Mudah-mudahan sifat hati mereka berubah. Interaksi zahir mereka juga bertukar. Mengambarkan mereka tamak dan haloba terhadap ibadah dan berpaling dari kemaksiatan. Inilah dia kaedah peringatan dan nasihat. 


0 comments:

Post a Comment