Wahai
anakku yang tercinta,
Aku akan
menasihati engkau dengan 8 perkara, maka terimalah nasihatku ini supaya ilmu
yang ada pada dirimu itu tidak akan menjadi hujjah untuk kemudharatan engkau
pada hari kiamat nanti. Empat perkara engkau mesti tinggalkan dan empat perkara
lagi mesti engkau laksanakan. Adapun empat perkara yang mesti engkau tinggalkan iaitu;
Perkara
Pertama
Berusahalah
sedaya upaya mu supaya tidak bertengkar dengan seseorang pada apa jua masalah
kerana pertengkaran itu mengandungi bermacam-macam penyakit. Dosanya jauh lebih
besar daripada faedahya. Pertengkaran itu punca kepada segala perangai yang
jahat seperti riak, hasad, takbur, dengki, permusuhan dan merasa bangga dengan
kemampuan diri sendiri dan lain-lain lagi.
Jikalau
engkau terheret pada suatu hari dalam kancah pertengkaran antara engkau dengan
orang lain, atau dengan sekumpulan orang dan adalah niat yang ada dihatimu
untuk menzahirkan kebenaran, maka disana ada 2 tanda;
1)
Bahawa engkau tidak membezakan samada kebenaran itu nanti tersingkap melalui
lidahmu atau lidah orang lain daripadamu. Bahkan engkau lebih mengharapkan
kebenaran itu tersingkap melalui lidah musuhmu, kerana itu lebih mudah untuk
diterimanya. Hal ini kerana menerima
dari pandangannya sendiri lebih mudah daripada menerima pandanganmu.
2)
Bahawa perbahasan itu lebih disukai seandainya dilaksanakan ditempat yang
tertutup daripada tempat yang dihadiri oleh orang ramai. Hal ini kerana
seandainya engkau mengetahui pada masalah itu kebenaran berada pada tanganmu
maka sudah pasti akan memalukannya takala hujah-hujahnya dimatikan. Maka
berhati-hatilah daripada mengemukakan hujahmu tinggalkanlah perbalahan itu
kerana ia akan membawa kepada kerosakan.
Dan
dalam hal ini, ada satu faedah yang perlu aku mengingatkannya akan engkau,
iaitu; Ketahuilah bahawasanya menimbulkan satu kemusykilan pada suatu masalah
itu, sama halnya dengan menunjukkan penyakit hati pada seorang doktor. Dan
jawapan yang akan diberikan kepada kemusykilan tersebut sama pula halnya dengan
usaha yang dibuat untuk menyembuhkan penyakit hati itu.
Dan
ketahuilah bahawasanya orang yang jahil itu ialah orang yang sakit hatinya dan
para ulama adalah sebagi doktor yang pandai mengubati. Dan orang yang alim
tetapi belum sempurna ilmunya atau doktor yang bukan pakar tidak layak
melaksanakan perubatan. Bahkan seorang yang alim yang telah sempurna ilmunya
belum tentu dia mahu mengubati semua orang yang sakit. Mereka hanya mengubati
pesakit yang diharapkan boleh sembuh atau yang dapat diubati.
Jika
seandainya penyakit itu sangat kritikal atau memang sudah tidak ada jalan untuk
diubati, maka kepandaian seorang doktor itu bahawa ia berkata; "Orang ini
sudah tidak dapat diubati". Maka doktor pun sudah tidak mahu membuang masa
untuk mengubatinya, kerana mengubati pesakit seperti ini samalah halnya dengan
membuang masa sahaja.
Kemudian
ketauilah pula bahawasanya penyakit jahil itu terbahagi kepada empat perkara.
Satu perkara sahaja yang boleh diubati dan tiga yang baki lagi sudah tidak
boleh diubati.
i- Orang
jahil yang bertanya dan menimbulkan masalah kerana di dorong oleh sifat hasad
ataupun marah. Seandainya engkau menjawab persoalannya dengan sebarang jawapan
yang terang dan jelas, tidak akan menambah apa-apa baginya melainkan perasaan
hasad, permusuhan dan kebencian.Sewajarnya engkau meninggalkan dari menjawab
persoalan-persoalannya.
Setiap
permusuhan ada harapan menghindarinya
Melainkan
permusuhan yang dilahirkan oleh perasaan hasad.
Cara
berinteraksi dengannya adalah dengan meninggalkannya dengan penyakitnya dan
berpaling daripadanya. Firman Allah :
Maka
berpalinglah engkau daripada mereka yang telah memalingkan mukanya dari
mengingati kami, dan dia sebenarnya tidak menghendaki kecuali kesenangan hidup
dalam dunia ini.
Seandainya
engkau berusaha untuk mengubatinya, maka ibaratnya engkau menyalakan lagi
perasaan hasadnya. Api hasad ini akan memakan segala kebaikan yang ada. Seperti
sabda Nabi S.A.W.
الحسد يأكل الحسنات
كما تأكل النار الحطب
Sifat
Hasad akan memakan kebaikan seperti apa membakar kayu api.
ii-
Kejahilan itu berasal dari kebodohannya. Penyakit seperti ini pun tidak boleh
dirawat. seperti sabda Nabi Isa a.s
:
"Aku tidak lemah daripada menghidupkan orang yang telah mati, tapi aku
tidak akan berjaya mengubati orang yang bodoh".
Mereka
adalah golongan yang baru belajar sehari dua, dan membaca sehelai dua. Langsung
tidak memahiri bidang ilmu logik mahupun syara'sebenarnya. Dalam keadaan itu
mereka berdebat dengan para ulamak yang muktabar yang menghabiskan sebahagian
umur mereka di dalam menuntut dan mendalami ilmu. Mereka tidak mengetahui
perbuatan perbalahan di antara seorang penuntut kecil dengan seorang ulamak
yang tinggi kedudukannya tidak akan berlaku melainkan kerana kejahilan si
penuntut kecil tadi. Hal ini kerana kejahilannya untuk mengetahui kedudukannya
dan kedudukan Tuan Guru yang alim tadi. Maka tinggalkanlah persoalan dari
mereka dan berpalinglah dari mereka.
iii-
Orang yang bertanya itu memang mengkehendaki petunjuk dan hidayah. Tetapi dia
bukanlah golonngan yang berkeupayaan memahami perbahasan para ulamak muktabar
kerana kelemahan kefahamannya. Tujuan pertanyaannya hanya sekadar untuk
mengambil manfaat dari isu-isu dan persoalan-persoalan rumit yang langsung
tidak mampu difahaminya kerana kedengkelan pemahamannya. Orang yang seperti ini
masih jahil dan belum layak untuk memahami perkara-perkara yang dalam-dalam.
Maka soalan-soalan yang seperti ini tidak perlu di jawab.
Rasulullah
SAW bersabda;
نحن معاشر الأنبياء امرنا أن نكلم الناس على قدر عقولهم
"Kami
para nabi disuruh berinteraksi kepada sekalian manusia mengikut kadar akal
mereka"
iv- Dia
merupakan seorang yang mencari kebenaran, cerdik, bijaksana dan berakal. Dia
jauh dari kongkongan syahwat, kebencian, hasad dan cintakan harta dan jawatan.
Bahkan sentiasa mencari jalan kebenaran. Penyakit ini boleh dirawat. Bahkan
wajib merawatnya.
0 comments:
Post a Comment